Autostrada A1: most Świerklany – Gorzyczki będzie gotowy w 2014 roku?

Pod koniec maja 2013 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po raz kolejny odstąpiła od umowy z firmą Alpine Bau, będącą wykonawcą 18-kilometrowego odcinka autostrady A1 między miejscowościami Świerklany i Gorzyczki. Dla kierowców oznacza to kolejne opóźnienia w realizacji tej inwestycji. Przyczyną całego zamieszania jest spór o jeden z mostów (w miejscowości Mszana), który nie spełnia wymagań technicznych i nie gwarantuje bezpieczeństwa eksploatacji.most Autostrada A1: most Świerklany – Gorzyczki będzie gotowy w 2014 roku?

Reszta prac jest już w większości zakończona – od końca 2012 roku samochody osobowe mogą poruszać się po autostradzie omijając objazdami miejsce budowy mostu.

Długa historia krótkiego mostu

Most w Mszanie (oznaczany jako obiekt MA 532) ma zaledwie 380m, ale od początku wzbudzał kontrowersje. Wykonawca tego odcinka A1 – firma Alpine Bau już w 2010 roku zwracała uwagę na rozwiązania konstrukcyjne zawarte w projekcie mostu, które nie zapewniały bezpieczeństwa jego eksploatacji. W grudniu 2011 i marcu 2012 doszło do dwóch poważnych awarii mostu, a na jego konstrukcji nośnej pojawiły się pęknięcia. W kwietniu 2012 Śląski Inspektorat Nadzoru Budowlanego wstrzymał budowę, co spowodowało kolejne opóźnienia w oddaniu do użytku tego odcinka autostrady A1. W ekspertyzie wskazano m.in. na problem poprowadzenia kabli uciągających płytę dolną (zostały one poprowadzone w płycie, co powoduje duże napięcia), zalecono również wzmocnienie konstrukcji samej płyty dolnej. Już w lipcu zawarto porozumienie między GDDKiA i wykonawcą prac, opracowując program naprawczy i przeprojektowując konstrukcję mostu. Wydawało się, że wszystkie prace uda się zakończyć jeszcze w lecie 2013 roku. Pomimo wznowienia prac przy naprawie mostu i nawiązaniu dialogu w sprawie zakresu działań koniecznych do zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji mostu, z końcem maja 2013 GDDKiA odstąpiła od umowy z Alpine Bau, jako przyczynę podając brak zainteresowania wykonawcy zakończeniem prac.

Wojna na dokumenty, czy spór o bezpieczeństwo?

To już drugi raz Generalna Dyrekcja wyrzuca Alpine Bau z placu budowy – w 2010 motywowała to małym zaawansowaniem prac na odcinku Świerklany – Gorzyczki. Po wygraniu kolejnego przetargu Alpine Bau wróciła na plac budowy, z którego w najbliższych dniach ponownie zostanie usunięta. Tym samym termin oddania do użytku pełnego odcinka Świerklany – Gorzyczki przedłuży się przynajmniej o rok. Optymistyczne prognozy mówią o I kwartale 2014 roku.

Tak może się stać pod warunkiem, że w tym sporze rację ma GDDKiA i problemy z budowaniem A1 leżą po stronie wykonawcy. Alpine Bau broni się przed tymi zarzutami, powołując się na ciągnące latami problemy z projektem mostu w Mszanie – jedynym obiektem, który blokuje oddanie do użytku całości odcinka. Na stronie wykonawcy można znaleźć wiele międzynarodowych ekspertyz, z których wynika, że zaprojektowana konstrukcja mostu grozi zawaleniem. Mimo tych głosów i mimo pojawiających się awarii mostu, projektant mostu potwierdza prawidłowość przeprowadzonych w projekcie obliczeń. GDDKiA uznaje więc przyjęte rozwiązania za bezpieczne, domagając się od wykonawcy wykonania planu naprawczego, który pozwoli dopuścić most do ruchu. I tak błędne koło się zamyka.

Perspektywy na przyszłość

Po usunięciu Alpine Bau z placu budowy GDDKiA przeprowadzi kolejny przetarg na dokończenie prac na odcinku A1 Świerklany – Gorzyczki. Wyłoniony w nim nowy wykonawca będzie miał czas na realizację zadań do końca 2013 roku. Po zakończeniu prac, GDDKiA zwróci się do Śląskiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o dopuszczenie całości odcinka do eksploatacji. Od pozytywnej decyzji ŚINB zależy, kiedy pojedziemy A1 aż do granicy z Czechami. Jeżeli feralny most nie zostanie odpowiednio zabezpieczony, może się okazać, że wyznaczony na początek 2014 roku termin jest nierealny i o MA 532 jeszcze usłyszymy- niekoniecznie w pozytywnym kontekście.

Podziel się!
    Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii, Budownictwo i gospodarka, Sprzęt i technologie budowlane i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>