Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
1064z dziś
7236z ostatnich 7 dni
24472z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Wykonanie robót budowlanych

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Wykonanie robót budowlanych

Data zamieszczenia: 2023-01-27
Dane kontaktowe Zamawiającego: Rzymskokatolicka Parafia św. Zygmunta i Jadwigi Śl
Ul. Złotnicza 12
47-200 Kędzierzyn-Koźle
powiat: kędzierzyńsko-kozielski
77 480 13 30
kozle@opole.opoka.org.pl
https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/143940
Województwo: opolskie
Miasto: Kędzierzyn-Koźle
Wadium: ---
Nr telefonu: 77 480 13 30
Termin składania ofert: 2023-02-13 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
Wykonanie robót BUDOWALNYCH związanych z wymianą posadzki w prezbiterium oraz remontem piwnicy w ramach projektu pn. ,,Remont zabytkowego Kościoła parafialnego pw. św. Zygmunta i św. Jadwigi Śląskiej w Kędzierzynie-Koźlu w celu ochrony obiektu dziedzictwa kulturowego" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach dz. 5.3.1. RPO WO 2014-2020
Powstaje w kontekście projektu
RPOP.05.03.01-16-0042/16 - Remont zabytkowego Kościoła parafialnego pw. św. Zygmunta i św. Jadwigi Śląskiej w Kędzierzynie-Koźlu w celu ochrony obiektu dziedzictwa kulturowego

Część 1
Wykonanie robót budowlanych

Przedmioty zamówienia
Roboty budowlane
Roboty budowlane
Opis
1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie ROBÓT BUDOWLANYCH dotyczących remontu zabytkowego kościoła w ramach projektu pn. ,,Remont zabytkowego Kościoła parafialnego pw. św. Zygmunta i św. Jadwigi Śląskiej w Kędzierzynie-Koźlu w celu ochrony obiektu dziedzictwa kulturowego", które stanowią drugi etap prac prowadzonych w kościele.
1.1 Remont kościoła w zakresie niniejszego zapytania ofertowego obejmuje w szczególności: wymianą posadzki w prezbiterium oraz remont piwnicy.
1.2 Ogólny zakres prac objęty niniejszym zapytaniem ofertowym:
a) Zabezpieczenie posadzki przed prezbiterium.
b) Demontaż schodów w prezbiterium oraz bocznego ołtarza.
c) Demontaż starej posadzki w prezbiterium oraz przed małym ołtarzem.
d) Odzyskanie jak największej ilości materiału ze starej posadzki oraz schodów.
e) Skucie schodów w prezbiterium oraz bocznego ołtarza.
f) Wycięcie posadzki przed schodami prezbiterium i bocznego ołtarza.
g) Wywiezienie gruzu.
h) Szalowanie nowych schodów w prezbiterium oraz przy bocznym ołtarzu.
i) Wiercenie otworów w starej posadzce oraz przygotowanie zbrojenia pod nowe schody.
j) Wylanie betonu pod nowe schody w prezbiterium oraz przy bocznym ołtarzu.
k) Gruntowanie całej powierzchni podłogi w prezbiterium i przy bocznym ołtarzu.
l) Przygotowanie peszli w posadzce pod przewody elektryczne.
m) Wylanie posadzki samopoziomującej w prezbiterium i przy bocznym ołtarzu.
n) Gruntowanie całej powierzchni podłogi w prezbiterium i przy bocznym ołtarzu.
o) Gruntowanie nowych schodów - stopie i podstopnie.
p) Montaż stopni schodowych i podstopni wykonanych z piaskowca o wymiarach 120 cm x 60 cm - prezbiterium i boczny ołtarz.
q) Montaż płyt kamiennych wykonanych z piaskowca o wymiarach 30 cm x 30 cm i grubości 2 cm.
r) Fugowanie schodów i podstopni.
s) Fugowanie posadzki.
t) Zaimpregnowanie schodów oraz posadzki w prezbiterium i przy bocznym ołtarzu.
u) Remont piwnicy w kościele:
- Rozebranie ścian z cegieł na zaprawie
- Usunięcie z piwnicy budynku gruzu po cegłach
- Wywiezienie gruzu
- Uzupełnienie posadzki cementowej
- Odbicie tynków wewnętrznych z zaprawy wapiennej na ścianach, filarach, pilastrach
- Usunięcie z piwnicy budynku gruzu po tynkach
- Wywiezienie gruzu
- Czyszczenie powierzchni ścian ceglanych
- Dwukrotne odgrzybianie ścian ceglanych
- Uzupełnienie tynków zwykłych wewnętrznych kat. III z zaprawy na ścianach i słupach prostokątnych na podłożu z cegły
- Dwukrotne malowanie farbami krzemianowymi starych tynków wewnętrznych sufitów
- Dwukrotne malowanie farbami krzemianowymi starych tynków wewnętrznych ścian
1.3 Szczegółowy zakres prac budowlanych został dokładnie opisany w dokumencie pn. Zakres prac remontowych związanych z wymianą posadzki w prezbiterium w kościele pod wezwaniem św. Zygmunta i św. Jadwigi Śląskiej znajdującym się w Kędzierzynie-Koźlu przy Ul. Złotniczej 12 oraz PRZEDMIARZE ROBÓT - REMONT PIWNICY W KOŚCIELE i PRZEDMIARZE ROBÓT - REMONT POSADZKI I SCHODÓW W KOŚCIELE, które stanowią załączniki do niniejszego zapytania ofertowego. Zamawiający posiada pełną dokumentację techniczną wraz z pozwoleniem konserwatorskim i ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę. Wszystkie niezbędne dokumenty potrzebne do wyceny prac zostały dołączone do niniejszego zapytania ofertowego. Pełna dokumentacja projektowa dostępna jest również w siedzibie Rzymskokatolickiej Parafii św. Zygmunta i Jadwigi Śl.
W CELU PRZYGOTOWANIA OFERTY I SPORZĄDZENIA KOSZTORYSU OFERTOWEGO dla zakresu objętego niniejszym zapytaniem ofertowym na wykonanie robót budowlanych dot. wymiany posadzki w prezbiterium w kościele oraz remontem piwnicy w kościele NALEŻY KIEROWAĆ SIĘ:
1) PRZEDMIAREM ROBÓT - REMONT PIWNICY W KOŚCIELE.
2) PRZEDMIAREM ROBÓT - REMONT POSADZKI I SCHODÓW W KOŚCIELE.
3) Zakresem prac remontowych związanych z wymianą posadzki w prezbiterium w kościele pod wezwaniem św. Zygmunta i św. Jadwigi Śląskiej znajdującym się w Kędzierzynie-Koźlu przy Ul. Złotniczej 12.
Niniejsze zapytanie stanowi drugi etap prac budowlanych prowadzonych w kościele.
2. WAŻNA INFORMACJA - dotycząca podziału robót wskazanych w dokumentacji technicznej i pozostałych dokumentach, załączonych do zapytania ofertowego.
Remont kościoła, który jest objęty umową o dofinansowanie ww. Projektu w ramach RPO WO 2014-2020 dotyczy PRAC BUDOWLANYCH i INSTALACYJNYCH, stąd dokumentacja techniczna i wszystkie z tym związane dokumenty, które są załączone do tego zapytania ofertowego dotyczą całego zakresu prac.
Zakres Projektu dot. remontu kościoła został podzielony NA TRZY ODRĘBNE ZAPYTANIA OFERTOWE:
1) niniejsze zapytanie ofertowe na ROBOTY BUDOWLANE dot. remontu kościoła (wymiana posadzki w prezbiterium oraz remont piwnicy) opisane w pkt. 1.1, 1.2. oraz szczegółowo w pkt. 1.3., stanowi drugi etap prac w kościele.
2) odrębne zapytanie ofertowe na ROBOTY BUDOWLANE (stanowiące pierwszy etap prac w kościele), które obejmuje swoim zakresem:
- ŚREDNIOWIECZNY WĄTEK CEGLANY W OBRĘBIE PREZBITERIUM
- NOWOŻYTNY WĄTEK CEGLANY POZOSTAŁYCH ŚCIAN
- DETALE ARCHITEKTONICZNE Z PIASKOWCA
- SGRAFFITO (
- FIGURA
- DETALE WIEŻY I TYNKI
- DETALE STALOWE
- ELEMENTY MIEDZIANE
- PĘKNIĘCIA MURÓW
- RUSZTOWANIA
- RYNNY I RURY SPUSTOWE
- TYNKI I OKŁADZINY
- SCHODY DO PIWNICY
zostało już rozstrzygnięte i wykonawca został wybrany. Prace budowalne są w trakcie realizacji.
3) Odrębne zapytanie ofertowe dot. modernizacji źródła ciepła w kościele (stanowiące trzeci etap prac w kościele). Zainteresowanych oferentów tym zakresem zachęcamy do składania ofert w ramach odrębnego zapytania ofertowego, KTÓRE W NAJBLIŻSZYM CZASIE POJAWI SIĘ W BAZIE KONKURENCYJNOŚCI.
Przedmiot zamówienia został szczegółowo opisany w Zaproszeniu do składaniu ofert, który stanowi załącznik do niniejszego ogłoszenia. W celu przygotowania oferty, prosimy o dokładne zapoznanie się treścią zaproszenia do składania ofert wraz z załącznikami.
Okres gwarancji
60 miesięcy

CPV: 45000000-7, 45110000-1, 45111200-0, 45111220-6, 45113000-2, 45223200-8, 45223500-1, 45262210-6, 45262300-4, 45262310-7

Dokument nr: 2023-25632-143940, 1/2023

Składanie ofert:
TERMIN SKŁADANIA ofert
2023-02-13

Miejsce i termin realizacji:
Planowany termin podpisania umowy
2023-02

Miejsca realizacji
adres
Kraj
Polska
Województwo
opolskie
Powiat
kędzierzyńsko-kozielski
Gmina
Kędzierzyn-Koźle
Miejscowość
Kędzierzyn-Koźle
Harmonogram
Etap 1
Początek realizacji
2023-03-01
Koniec realizacji
2023-04-30
Czy występuje płatność częściowa
TAK

Wymagania:
Zamówienia uzupełniające
Możliwość realizacji dodatkowych zamówień od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym została szczegółowo opisana w pkt. 7 warunków zmiany umowy.
Warunki zmiany umowy
1. Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 3, ust. 4, ust. 6 i ust. 7.
2. Dopuszcza się istotne zmiany postanowień zawartej umowy, w stosunku do treści oferty w przypadku wystąpienia przynajmniej jednego z poniższych powodów:
- wystąpienia uzasadnionych zmian w zakresie i sposobie wykonania przedmiotu zamówienia;
- wystąpienia uzasadnionych i adekwatnych przyczyn do zmian w zakresie i sposobie wykonania przedmiotu zamówienia wynikających z wprowadzonych zmian do wniosku o dofinansowanie projektu;
- wystąpienia obiektywnych przyczyn niezależnych od Zamawiającego i Wykonawcy;
- wystąpienia okoliczności będących wynikiem działania siły wyższej, przy czym za działanie siły wyższej należy uznać też skutki pandemii COVID-19;
- zmiany istotnych regulacji prawnych;
- wystąpienia odmowy lub wydłużenia terminów wydania przez organy administracji lub inne podmioty wymaganych decyzji, zezwoleń, uzgodnień z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę;
- wystąpienia przyczyn związanych z procedurami rozliczenia dofinansowania inwestycji ze środków RPO WO 2014-2020.
3. Dopuszcza się możliwość zmiany terminu realizacji umowy, w szczególności w sytuacjach wskazanych w ust. 2, w sytuacjach niezależnych od wykonawcy np. z powodu niesprzyjających warunków pogodowych, gdyby dalsza realizacja prac budowlanych mogła spowodować niekorzystne dla obiektu konsekwencje, w sytuacji przedłużających się procedur związanych z niezbędnymi pozwoleniami, w sytuacjach związanych z koniecznością wykonania robót dodatkowych lub zamiennych, które ze względu na zasady wiedzy technicznej i sztuki budowlanej wymagają dodatkowego czasu ponad termin wynikający z umowy, innych sytuacji uzasadnionych protokołem konieczności.
4. Wydłużenie terminu realizacji umowy na wniosek Wykonawcy będzie możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody Zamawiającego i będzie możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy konieczność wydłużenia tego terminu wynika z przyczyn obiektywnych oraz Zamawiający uzyska zgodę na wydłużenie terminu realizacji projektu przez Instytucję Zarządzającą (IZ) RPO WO 2014-2020. Należy jednak mieć na uwadze, że w związku z końcem okresu programowania w perspektywie finansowej 2014-2020 ewentualna zgoda IZ RPO WO 2014-2020 na wydłużenie terminu realizacji projektu będzie dotyczyć stosunkowo niewielkich przesunięć czasowych.
5. Zmiany umowy, o których mowa w ust. 2, ust. 3 i ust.4 nie mogą powodować zwiększenia wartości umowy.
6. Dopuszcza się zmiany, które nie prowadzą do zmiany charakteru umowy, a łączna wartość zmian jest mniejsza niż progi unijne w rozumieniu art. 3 Pzp i jednocześnie jest mniejsza od 10% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie w przypadku zamówień na usługi lub dostawy albo, w przypadku zamówień na roboty budowlane, jest mniejsza od 15% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie (na podstawie zapisów rozdziału 6.5.2. pkt.20 lit e Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020).
7. Dopuszcza się zmiany dotyczące realizacji dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione łącznie następujące warunki (na podstawie zapisów rozdziału 6.5.2. pkt.20 lit b Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020) :
- zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności dotyczących zamienności lub interoperacyjności sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego,
- zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego,
- wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie.
8. Zmiany umowy, o których mowa w ust. 2, ust. 3, ust. 4, ust. 6 i ust. 7 wymagają zgody obydwu stron umowy i formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Czy dopuszczalna oferta częściowa?
NIE
Warunki, jakie musi spełniać oferent
Typ
Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności
Opis
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Oferenci, którzy:
a. Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania.
b. Posiadają wiedzę w zakresie wykonania niniejszego zamówienia.
c. Dysponują odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, w tym m.in. dysponują co najmniej jedną osobą,
Kierownikiem robót, która będzie odpowiedzialna za kierowanie robotami budowlanymi, posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności:
- konstrukcyjno-budowlanej,
oraz
osoba lub osoby odpowiedzialne za kierowanie robotami budowlanymi muszą spełniać wymagania, o których mowa a art. 37 c ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840) tj. kierowanie robotami budowlanymi przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru wykonuje osoba, która posiada uprawnienia budowlane określone przepisami Prawa budowlanego oraz która przez co najmniej 18 miesięcy brała udział w robotach budowlanych prowadzonych przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru lub inwentarza muzeum będącego instytucją kultury.
d. Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia we wskazanych terminach.
e. Posiadają pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystają z pełni praw publicznych.
f. Posiadają doświadczenie w zakresie wykonania niniejszego zamówienia.
Wykonawca musi wykazać się doświadczeniem, w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie - wykonał należycie, zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończył co najmniej 2 zamówienia na roboty budowlane obejmujące swym zakresem prace budowalne i konserwatorskie przy nieruchomych obiektach/budynkach wpisanych do rejestru zabytków, o łącznej wartości robót co najmniej 200 000,00 zł brutto każda. Wykaz wykonanych robót, zawierający nazwę zadania, adres inwestycji, nazwę i adres Zamawiającego, termin realizacji robót oraz wartość robót brutto w PLN powinien stanowić załącznik do złożonej oferty. Ww. wykaz wykonanych robót powinien zostać sporządzony zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zapytania ofertowego.
g. Nie posiadają zaległości wobec Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
h. Będą posiadać na czas realizacji zamówienia ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną nie niższą niż 130% wartości ceny ofertowej brutto (wartość ofertowa zamówienia brutto plus pokrycie ew. dodatkowych szkód) oraz najpóźniej w dniu podpisania umowy przedłożą Zamawiającemu kopię polisy ubezpieczeniowej oraz dowodu jej opłacenia (jeśli z polisy nie wynika, że została ona opłacona), a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że Wykonawca jest ubezpieczony w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną nie niższą niż 130% wartości ceny ofertowej brutto, przy czym brak dokumentu potwierdzającego zawarcie ubezpieczenia może stanowić podstawę do odmowy podpisania umowy przez Zamawiającego z winy leżącej po stronie Wykonawcy.
i. Zagwarantują, że okres gwarancji dla przedmiotu zamówienia wynosi 60 miesięcy od dnia odbioru końcowego.
Powyższe warunki uznaje się za spełnione, jeśli Oferent złoży oświadczenie w powyższym zakresie (pkt a-e, h-i).
Warunek wskazany w pkt f uznaje się za spełniony, jeśli Oferent złoży oświadczenie w powyższym zakresie oraz przedłoży, jako załącznik do oferty Wykaz wykonanych robót budowlanych potwierdzający spełnienie powyższego warunku, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zapytania ofertowego. Do oferty można załączyć referencje, ale nie jest to obligatoryjne, natomiast Zamawiający na każdym etapie oceny ofert i na każdym późniejszym etapie ma prawo poprosić o ich przedstawienie w celu potwierdzenia wcześniej złożonych oświadczeń.
Warunek wskazany w pkt g. uznaje się za spełniony, jeśli Oferent złoży oświadczenie w powyższym zakresie oraz przedłoży jako załącznik do oferty aktualne Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach wobec Urzędu Skarbowego oraz aktualne Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS.
Typ
Wiedza i doświadczenie
Opis
Opis warunku "Wiedza i doświadczenie" oraz sposób spełnienia tego warunku został wskazany w punkcie "Uprawnienia do wykonania określonej działalności lub czynności".
Typ
Potencjał techniczny
Opis
Opis warunku "Potencjał techniczny" oraz sposób spełnienia tego warunku został wskazany w punkcie "Uprawnienia do wykonania określonej działalności lub czynności".
Typ
Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis
Opis warunku "Osoby zdolne do wykonania zamówienia" oraz sposób spełnienia tego warunku został wskazany w punkcie "Uprawnienia do wykonania określonej działalności lub czynności".
Typ
Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis
Opis warunku "Sytuacja ekonomiczna i finansowa" oraz sposób spełnienia tego warunku został wskazany w punkcie "Uprawnienia do wykonania określonej działalności lub czynności".
Typ
Dodatkowe warunki udziału
Opis
Z udziału w postępowaniu wykluczeni są Wykonawcy powiązani osobowo i kapitałowo z Zamawiającym, tym samym do udziału w postępowaniu Zamawiający dopuści podmioty, które złożą następujące oświadczenie w tym zakresie:
Wykonawca oświadcza, że nie jest powiązany osobowo lub kapitałowo z Zamawiającym. Przez powiązania osobowe lub kapitałowe rozumie się wzajemne powiązania między Zamawiającym lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu Zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu Zamawiającego czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru Wykonawcy a Wykonawcą, polegające w szczególności na:
a) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,
b) posiadaniu co najmniej 10 % udziałów lub akcji,
c) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika,
d) pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
Typ
Lista wymaganych dokumentów/oświadczeń
Opis
1. Oferta zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik 1 do zapytania ofertowego.
2. Wykaz wykonanych robót zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do zapytania ofertowego.
3. Oświadczenie o braku powiązań kapitałowych i osobowych zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik 3 do zapytania ofertowego.
4. Szczegółowy kosztorys ofertowy robót budowlanych.
5. Aktualne Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach wobec Urzędu Skarbowego oraz aktualne Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS.

Uwagi:
Data opublikowania ogłoszenia
2023-01-27
Data ostatniej zmiany
2023-01-27 12:06:56

Kryteria oceny
Czy kryterium cenowe
TAK
Opis
Kryterium cena - 100% Jedynym kryterium oceny ofert jest cena brutto (waga - 100 %).

Kontakt:
Osoby do kontaktu
Ks. Marek Biernat
tel.: 77 480 13 30
e-mail: kozle@opole.opoka.org.pl

Podobne przetargi

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.