Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
937z dziś
7100z ostatnich 7 dni
27482z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Realizacja robót budowlanych

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Realizacja robót budowlanych

Data zamieszczenia: 2023-03-10
Dane kontaktowe Zamawiającego: SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
powiat: Warszawa
ud_oferty@swps.edu.pl
https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/149771
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
Wadium: ---
Nr telefonu: ---
Termin składania ofert: 2023-04-10 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
UD - Realizacja robót budowlanych - Katowice
Powstaje w kontekście projektu
POWR.03.05.00-00-A047/21 - Mój Uniwersytet SWPS - Uczelnia dostępna

Część 1
Realizacja robót budowlanych - Katowice

Przedmioty zamówienia
Roboty budowlane
Roboty budowlane
Opis
Przedmiotem zamówienia jest wybór Wykonawcy usługi polegającej na dobudowaniu szybu windowego zewnętrznego z wiatrołapem, dostarczeniu i zamontowaniu dźwigu osobowego, ociepleniu szybu, położeniu elewacji oraz połączeniu z istniejącym budynkiem Uniwersytetu SWPS oraz wykonaniu wszystkich niezbędnych prac towarzyszących. Miejscem wykonania prac jest budynek Uniwersytetu SWPS w Katowicach przy Ul. Techników 9. Realizacja przedmiotu zamówienia odbywać się będzie na podstawie "Projektu technicznego" , stanowiącego Załącznik nr 1 do niniejszego zapytania. Szczegółowy opis zawarty jest w załączniku Zapytanie ofertowe.
Okres gwarancji
5 lat

CPV: 42416100-6, 45000000-7, 45310000-3, 45313100-5, 45314300-4, 45320000-6, 45400000-1

Dokument nr: 2023-15-149771, A047/ZAD2/04

Składanie ofert:
TERMIN SKŁADANIA ofert
2023-04-10

Miejsce i termin realizacji:
Planowany termin podpisania umowy

Miejsca realizacji
adres
Kraj
Polska
Województwo
śląskie
Powiat
Katowice
Gmina
Katowice
Miejscowość
Katowice
Harmonogram
Etap 1
Początek realizacji
2023-04-17
Koniec realizacji
2023-10-31
Czy występuje płatność częściowa
NIE

Wymagania:
Zamówienia uzupełniające
Zamawiający przewiduje możliwość zmian umowy w zakresie realizacji dodatkowych robót jeśli zmiany te stały się niezbędne, przy czym ewentualne zwiększenie zakresu rzeczowego realizacji zamówienia powoduje, że: (i) ze względów ekonomicznych lub technicznych nie można zmienić Wykonawcy; (ii) zmiana Wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów Zamawiającego, (iii) wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej w umowie.
Warunki zmiany umowy
Zamawiający przewiduje możliwość wprowadzenia zmian postanowień zawartej, z wybranym Wykonawcą, umowy, w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy. Strony wprowadzą zmiany do umowy w przypadku zaistnienia jednej z okoliczności określonych poniżej (w podpunktach a)-k)) - w przypadku gdy ta okoliczność ma wpływ na postanowienia umowy. Zmiany nie mogą naruszać obowiązujących przepisów prawa ani Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Dopuszczalne będą zmiany wynikające w szczególności ze:
a) Zmian w podatku VAT - wynikających ze zmiany przepisów.
b) Zmian wynikających z wydania indywidualnej interpretacji podatkowej wpływającej na wysokość stawki podatku VAT.
c) Zmian wynikających z zastosowania nieprawidłowej stawki podatku VAT.
d) Zmian jakichkolwiek ustaw, rozporządzeń, przepisów i innych dokumentów, w tym dokumentów programowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, mających wpływ na realizację umowy.
e) Zmian w zakresie podwykonawcy - Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany lub rezygnacji z podwykonawcy.
f) Zmian w zakresie terminu realizacji umowy (określonego w punkcie 3.1) lub terminów realizacji poszczególnych prac lub etapów harmonogramu przewidzianych umową:
jeżeli wykonanie umowy w terminie w niej przewidzianym nie jest możliwe, z przyczyn uwzględniających potrzeby prawidłowej realizacji projektu i osiągnięcia, założonych w projekcie, wskaźników,
jeżeli zmiana stanowi konsekwencję działania siły wyższej,
jeżeli konieczność wynika z dokonania na terenie budowy odkryć archeologicznych lub szkieletów ludzkich lub przedmiotów o znaczeniu historycznym lub też przedstawiających znaczną wartość - Zamawiający dopuszcza możliwość przedłużenia terminu realizacji umowy o czas niezbędny do zabezpieczenia, odkrycia lub zakończenia właściwego postępowania bądź czynności dotyczących ludzkich szkieletów,
jeżeli konieczność wynika z dokonania na terenie budowy odkryć niewybuchów, niewypałów lub amunicji Zamawiający dopuszcza możliwość przedłużenia terminu realizacji umowy o czas niezbędny do usunięcia ww. przedmiotów z terenu budowy,
jeżeli konieczność wynika z napotkanych warunków fizycznych lub wystąpienia przeszkód lub utrudnień prawnych wpływających na wykonanie prac,
jeżeli niedotrzymanie terminu realizacji wynika z działania lub zaniechania władz publicznych, w tym właściwych instytucji zarządzających Programem Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój,
jeżeli niedotrzymanie terminu realizacji związane będzie z wniesieniem, środków odwoławczych w związku z realizacją przedmiotu Zapytania ofertowego, skarg do sądu lub innych środków prawnych - Zamawiający dopuszcza możliwość przedłużenia terminu realizacji Umowy o czas odpowiadający okresowi od wszczęcia takich postępowań do ich prawomocnego zakończenia,
w przypadku wystąpienia epidemii lub sytuacji licznych zachorowań lub samego ryzyka zachorowań na choroby zakaźne, mogącego stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia wielu ludzi, również gdy epidemia lub sytuacje, o których mowa w niniejszym punkcie będą miały wpływ na możliwość lub terminowość pozyskania lub dostawy właściwych urządzeń i materiałów niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia - Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany terminu wykonania przedmiotu zamówienia o okres występowania (lub ryzyka wystąpienia) epidemii lub sytuacji, o których mowa w niniejszym punkcie. Jeśli sytuacja będzie trwać przez okres dłuższy niż 90 dni kalendarzowych (łącznie - tzn. w dniach kolejno po sobie następujących lub z przerwami), Zamawiający dopuszcza możliwość rozwiązania umowy zawartej z Wykonawcą.
g) Zmian w zakresie materiałów, urządzeń, parametrów technicznych, technologii wykonania robót budowlanych, sposobu i zakresu wykonania przedmiotu zamówienia w razie konieczności zrealizowania jakiejkolwiek części prac, przy zastosowaniu odmiennych rozwiązań technicznych lub technologicznych, niż wskazane w dokumentacji:
ze względu na aktualną wiedzę techniczną lub technologię, lub
z uwagi na zmiany stanu prawnego lub faktycznego w oparciu, o który je przygotowano, lub
jeżeli zastosowanie przewidzianych pierwotnie rozwiązań grozi niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przedmiotu zamówienia, lub
jeżeli zaniechanie wprowadzenia zmian zagraża ciągłości funkcjonowania obiektu Zamawiającego, o parametrach nie gorszych niż te opisane w dokumentacji i gwarantujących nie mniejszą jakość lub trwałość oraz nie mniejsze warunki eksploatacyjne niż przewidziano pierwotnie.
h) Zmian w zakresie zmniejszenia zakresu umowy w sytuacji wystąpienia okoliczności powodujących, że wykonanie pełnego zamówienia staje się niemożliwe lub nieuzasadnione (np. w wyniku wystąpienia, mających wpływ na przedmiot zamówienia, zmian organizacyjnych etc.) lub zmieniły się warunki realizacji zamówienia.
i) Zmian w zakresie realizacji dodatkowych robót jeśli zmiany te stały się niezbędne, przy czym ewentualne zwiększenie zakresu rzeczowego realizacji zamówienia powoduje, że: (i) ze względów ekonomicznych lub technicznych nie można zmienić Wykonawcy; (ii) zmiana Wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów Zamawiającego, (iii) wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej w umowie.
j) Wystąpienia okoliczności na które Zamawiający i/lub Wykonawca nie miał wpływu i nie mógł przewidzieć na czas realizacji zamówienia, a które w istotny sposób wpływają na obopólne zobowiązania Zamawiającego i Wykonawcy (dalej: Strony)
k) Zmian sposobu rozliczania umowy lub dokonywania płatności na rzecz Wykonawcy
na skutek zmian zawartej przez Zamawiającego umowy o dofinansowanie lub Wytycznych wskazanych w pkt. 1.1 niniejszego zapytania, jeśli pierwotnie przyjęty sposób rozliczania umowy lub dokonywania płatności okaże się nieefektywny z punktu widzenia realizacji projektu.
Szczegółowy opis w Zapytaniu ofertowym.
Czy dopuszczalna oferta częściowa?
NIE
Warunki, jakie musi spełniać oferent
Typ
Wiedza i doświadczenie
Opis
WARUNEK I:
Wykonawca posiada wiedzę i doświadczenie niezbędne do realizacji zamówienia, w tym wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zrealizował minimum 1 robotę budowlano-montażową o charakterze podobnym do Przedmiotu Zamówienia o wartości co najmniej 620 tys. zł brutto. Przez roboty o charakterze podobnym Zamawiający rozumie roboty polegające na instalacji min. jednego dźwigu osobowego oraz budowie, przebudowie, modernizacji lub remoncie (z wyłączeniem przestrzeni mieszkalnych) przestrzeni niezbędnych do montażu urządzenia.
Na potwierdzenie spełnienia warunku Wykonawca wraz z ofertą przedłoży dokument potwierdzający należyte wykonanie ww. roboty.
Weryfikacja spełnienia warunku nastąpi na podstawie informacji wskazanych w Formularzu ofertowym (w Wykazie doświadczenia Wykonawcy) oraz na podstawie załączonego do oferty dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie robót budowlanych. Ocena spełnienia warunku według formuły spełnia - nie spełnia.
Typ
Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis
WARUNEK II:
Wykonawca znajduje się w sytuacji ekonomicznej i finansowej, która pozwala na wykonanie umowy, na potwierdzenie czego wykaże, że posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną nie niższą niż 620 tys. zł.
Weryfikacja spełnienia warunku II nastąpi na podstawie załączonego do oferty dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie wraz z potwierdzeniem płatności składki lub wymagalnej raty, lub inny równoważny dokument. Ocena spełnienia warunku według formuły spełnia - nie spełnia.
Typ
Dodatkowe warunki udziału
Opis
WARUNEK III:
Wykonawca wniesie zabezpieczenie należytego wykonania umowy.
Zabezpieczenie należytego wykonania Umowy, w wysokości 5% wartości prac netto określonej w ofercie Wykonawcy, Wykonawca wniesie w formie pieniężnej wniesionej na rachunek Zamawiającego, gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej najpóźniej w dniu zawarcia umowy. Gwarancja wymaga uprzedniego zaakceptowania Zamawiającego. Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy przez Wykonawcę, w tym roszczeń z tytułu kar umownych oraz rękojmi. Wykonawca jest zobowiązany zapewnić, aby zabezpieczenie należytego wykonania umowy zachowało moc wiążącą w okresie wykonywania Umowy oraz w okresie rękojmi. Zabezpieczenie zostanie zwrócone Wykonawcy w terminie do 30 dni po dokonaniu odbioru prac będących przedmiotem Zamówienia. Szczegółowe warunki zwrotu zabezpieczenia zostaną określone w Umowie z wybranym Wykonawcą.
Zabezpieczenie roszczeń z tytułu gwarancji, w wysokości 5% wartości prac netto określonej w ofercie, Wykonawca wniesie w formie pieniężnej wniesionej na rachunek Zamawiającego, gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej najpóźniej w dniu zawarcia umowy. W razie wniesienia zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, jej treść winna być uprzednio zaakceptowanej przez Zamawiającego zaś termin ważności winien być nie krótszy niż okres gwarancji. Zabezpieczenie zostanie zwrócone Wykonawcy w terminie 14 dni licząc od dnia zakończenia okresu gwarancji.
Nie dopuszcza się wnoszenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz zabezpieczenia roszczeń Zamawiającego z tytułu gwarancji w następujących formach: w wekslach z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, przez ustanowienie zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego, przez ustanowienie zastawu rejestrowego na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów oraz w jakichkolwiek innych formach aniżeli wskazane w niniejszym punkcie.
Weryfikacja spełnienia warunku nastąpi na podstawie Oświadczenia zawartego w Formularzu ofertowym. Ocena spełnienia warunku według formuły spełnia - nie spełnia.
WARUNEK IV:
Wykonawca podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu w przypadku:
Z postępowania wyklucza się Wykonawców powiązanych kapitałowo lub osobowo z Zamawiającym. Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między Zamawiającym lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu Zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu Zamawiającego czynności związane z przeprowadzeniem procedury wyboru Wykonawcy a Wykonawcą polegające w szczególności na:
Uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej;
Posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji, o ile niższy próg nie wynika z przepisów prawa lub nie został określony przez Instytucję Zarządzającą Programem Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój;
Pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika;
Pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
Z postępowania wyklucza się Wykonawców podlegających wykluczeniu na podstawie art. 7 ust. 1 w zw. art.7 ust. 9 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. - o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. z 2022 r. poz. 835), dalej jako "ustawa" - szczegółowy opis zawarty jest w załączniku Zapytanie ofertowe.
Z postępowania wyklucza się Wykonawców, którzy nie spełniają przesłanek formalnych dla uzyskania:
aktualnego zaświadczenia od właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, o niezaleganiu z opłacaniem podatków, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert lub inny dokument potwierdzający, że Wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem podatkowym w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu;
aktualnego zaświadczenia lub inny odpowiedni dokument o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, z właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert lub inny dokument potwierdzającego, że Wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu.
Weryfikacja spełnienia warunku nastąpi na podstawie Oświadczenia o braku powiązań Wykonawcy z Zamawiającym, Oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu na podstawie Ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego zawartych w Formularzu ofertowym oraz dokumentów poświadczających spełnienie Warunku IV pkt. iii) stanowiących załącznik do oferty. Ocena spełnienia warunku według formuły spełnia - nie spełnia.
Szczegółowy opis zawarty jest w załączniku Zapytanie ofertowe.
Typ
Lista wymaganych dokumentów/oświadczeń
Opis
Wykaz dokumentów składających się na ofertę:
a) Formularz ofertowy (załącznik nr 3 do Zapytania ofertowego) wraz ze wszystkimi zawartymi w nim załącznikami:
wykaz doświadczenia Wykonawcy,
dokument potwierdzający należyte wykonanie roboty budowlanej wskazanej w wykazie doświadczenia Wykonawcy,
formularz cenowy z uwzględnieniem:
szczegółowej specyfikacji technicznej (np. karty katalogowe, foldery informacyjne, atesty, deklaracje zgodności itp.) w przypadku zaoferowania produktów równoważnych, z której w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że zaproponowany produkt spełnia warunek równoważności - powyższy wymóg dotyczy produktów, w których oznaczono nazwę, model, typ i/lub producenta zamawianego urządzenia. Wszelkie dokumenty zawierające specyfikację parametrów technicznych oferowanych urządzeń muszą być sporządzone w języku polskim. W przypadku, gdy wymienione materiały zostały napisane w języku obcym należy dołączyć tłumaczenie na język polski poświadczone przez Wykonawcę - dotyczy tylko produktów równoważnych;
robót, które Wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcom. Wskazanie to nie stanowi uzgodnienia między Wykonawcą i Zamawiającym szczegółowego zakresu prac wykonywanych przez oznaczonego podwykonawcę i nie zwalnia Wykonawcy, w przypadku zamiaru posłużenia się przy realizacji robót podwykonawcą, z obowiązku zgłoszenia podwykonawcy i zakresu prac mu powierzanych. Wykonawca odpowiada za działania i zaniechania ewentualnych podwykonawców jak za własne. Zamawiający nie dopuszcza możliwości powierzenia wykonania przedmiotu zamówienia w całości przez inny podmiot niż Wykonawca.
aktualny odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, pobrane z właściwego portalu/wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert;
aktualne zaświadczenia od właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, o niezaleganiu z opłacaniem podatków, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert lub inny dokument potwierdzający, że Wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem podatkowym w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu;
aktualne zaświadczenie lub inny odpowiedni dokument o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, z właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert lub inny dokument potwierdzającego, że Wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu;
oświadczenie o braku powiązań Wykonawcy z Zamawiającym;
oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu na podstawie Ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego;
oświadczenie podwykonawców wskazanych do realizacji co najmniej 10% zamówienia i/lub podmiotów udostępniających Wykonawcy zasoby do realizacji rzeczonego zamówienia, o ile podwykonawcy oraz te podmioty są znane w momencie składania oferty przez Wykonawcę.
b) Ponadto, jeśli dotyczy, należy złożyć dokumenty potwierdzające uprawnienie osób podpisujących ofertę do jej złożenia, o ile nie wynika ono z przepisów prawa lub innych dokumentów rejestrowych.
c) Ponadto, w przypadku oferty wspólnej, złożonej przez konsorcjum, należy złożyć pełnomocnictwo określające zakres umocowania Lidera, o którym mowa w pkt. 4.3.

Uwagi:
Data opublikowania ogłoszenia
2023-03-10
Data ostatniej zmiany
2023-03-10 10:35:05

Kryteria oceny
Czy kryterium cenowe
TAK
Opis
Łączna cena zamówienia - waga 100% Punkty przyznaje się w następujący sposób:
? oferta z najniższą ceną otrzymuje 100 pkt,
? pozostałe oferty są punktowane wg wzoru: Liczba punktów = Cena najtańszej oferty / Cena badanej oferty x 100% x 100

Kontakt:
Osoby do kontaktu
Rafał Furtak
tel.:
e-mail: ud_oferty@swps.edu.pl

Podobne przetargi

Przetargi z podobnych kategorii

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.