Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
6130z ostatnich 7 dni
24519z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Budowa ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjno-noclegowego

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Budowa ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjno-noclegowego

Data zamieszczenia: 2023-03-17
Dane kontaktowe Zamawiającego: WARM INVEST SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Jachtowa 1
11-034 Tomaszkowo
powiat: olsztyński
509477711
warminvest@wp.pl
https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/150727
Województwo: warmińsko-mazurskie
Miasto: Tomaszkowo
Wadium: ---
Nr telefonu: 509477711
Termin składania ofert: 2023-03-31 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
Opracowanie i wdrożenie prac B+R i innowacyjnej usługi w ,,Ośrodku Spectrum Możliwości" polegającej na zapewnieniu kompleksowego wsparcia, dobrostanu psychicznego dla dzieci z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami w obszarze wód śródlądowych nad jeziorem Wulpińskim.
Powstaje w kontekście naboru
POPT.14.21.00-IZ.00-00-001/19 - Opracowanie i wdrożenie prac B+R i innowacyjnej usługi w Ośrodku Spectrum Możliwości polegającej na zapewnieniu kompleksowego wsparcia, dobrostanu psychicznego dla dzieci z niepełnosprawnościami...

Część 1
Budowa ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjno-noclegowego

Przedmioty zamówienia
Roboty budowlane
Roboty budowlane
Opis
1. Przedmiotem zamówienia jest budowa ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjno-noclegowego w ramach projektu pn. ,,Opracowanie i wdrożenie prac B+R i innowacyjnej usługi w ,,Ośrodku Spectrum Możliwości" polegającej na zapewnieniu kompleksowego wsparcia, dobrostanu psychicznego dla dzieci z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami w obszarze wód śródlądowych nad jeziorem Wulpińskim".
2. Roboty budowlane powinny zostać wykonane zgodnie z dokumentacją projektową dostępną do pobrania pod adresem:
https://drive.google.com/drive/folders/1dsnwB3QWDTMz8Dod4I8VBtMSqmzRwkZ3?usp=share_link
3. Zamawiający w ramach przedmiotowego postępowania zaleca zainteresowanym Wykonawcom dokonanie wizji lokalnej. W ramach wizji lokalnej wykonawca ma możliwość zapoznania się specyfiką i charakterem prac, których dotyczy zamówienie oraz z otoczeniem inwestycji. W trakcie wizji lokalnej Wykonawca ma możliwość dokonania własnych pomiarów i zapoznania się z dokumentacją techniczną oraz wykonania dokumentacji fotograficznej.
W związku z powyższym Zamawiający informuje, że udostępni Wykonawcom teren objęty inwestycją celem przeprowadzenia wizji lokalnej, w godz.ch ustalonych z Zamawiającym, w dni robocze w godz.ch 8.00-15.00. Osobą wskazaną do kontaktu w sprawie wizji lokalnej jest: Grzegorz Kurowski, e-mail: warminvest@wp.pl
5. Wykonawca zobligowany jest do wykonania projektu technologii basenu według zamieszczonego przez Zamawiającego opisu technologii, wykonania tej technologii, odbioru powykonawczego w Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz uzyskania zgody na użytkowanie.
6. Wykonawca zobowiązany jest przedstawić ofertę obejmującą całość zamówienia, gdyż zamówienie nie zostało podzielone na wyodrębnione części i musi być zrealizowane w całości.
7. Zamawiający wymaga zrealizowania całości przedmiotu zamówienia w terminie: od dnia zawarcia umowy do dnia 29.02.2024 r. Terminem wykonania zamówienia jest termin zakończenia wszystkich robót budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Za termin zakończenia robót uznaje się dzień, w którym zostanie obustronnie podpisany końcowy protokół odbioru robót budowlanych.

9. Źródła dofinansowania Projektu: NORW.00.00.00, oś priorytetowa 19 Norweski Mechanizm Finansowy 2014-2021, działanie 19.1 Nowe Produkty i Inwestycje, poddziałanie 19.1.2 Innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich - Blue growth.
Okres gwarancji
Gwarancja na wykonane roboty budowlane - minimum 24 miesięcy. Gwarancja na nieckę basenową wraz z urządzeniami technicznymi niezbędnymi do obsługi basenu - minimum 36 miesięcy.

CPV: 42511110-5, 44212310-5, 44220000-8, 45000000-7, 45111200-0, 45111291-4, 45212212-5, 45223200-8, 45231221-0, 45231300-8

Dokument nr: 2023-48879-150727, 1/2023/ZO/NORW

Składanie ofert:
TERMIN SKŁADANIA ofert
2023-03-31

Miejsce i termin realizacji:
Planowany termin podpisania umowy
2023-04

Miejsca realizacji
adres
Kraj
Polska
Województwo
warmińsko-mazurskie
Powiat
olsztyński
Gmina
Stawiguda
Miejscowość
Tomaszkowo
8. Miejsce wykonania zamówienia: Ul. Jachtowa 1, 11-034 Tomaszkowo.

Wymagania:
Warunki zmiany umowy
1) Dopuszcza się zmianę postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, jeżeli zmiana dotyczy okresu realizacji umowy. Zamawiający przewiduje możliwość dokonania zmiany umowy w zakresie terminu w następujących przypadkach:
a) działania siły wyższej (tj. wystąpienia zdarzenia losowego wywołanego przez czynniki zewnętrzne, którego nie można było przewidzieć z pewnością,
w szczególności zagrażającego bezpośrednio życiu lub zdrowiu ludzi lub grożącego powstaniem szkody w znacznych rozmiarach) mającej bezpośredni wpływ na terminowość wykonania przedmiotu umowy - o czas występowania siły wyższej,
b) zawieszenia robót, wystąpienia przestojów i zwłoki, zawinionych przez Zamawiającego,
c) wystąpienia warunków atmosferycznych uniemożliwiających prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia - o czas występowania niekorzystnych warunków atmosferycznych,
d) wystąpienie okoliczności, których strony umowy nie były w stanie przewidzieć, pomimo zachowania należytej staranności,
e) zwłoki w realizacji zadania na skutek działań osób trzecich lub organów władzy publicznej, które spowodują przerwanie lub czasowe zawieszenie realizacji zamówienia bez winy żadnej ze stron umowy,
f) ograniczenia zakresu robót wynikających z wprowadzenia zmian istotnych lub nieistotnych w rozumieniu Prawa budowlanego w dokumentacji projektowej, które wynikły w trakcie realizacji robót i były konieczne w celu prawidłowej realizacji zamówienia,
g) wystąpienia konieczności wykonania robót niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu umowy, które nie zostały przewidziane w dokumentacji projektowej o których mowa w ppkt. 2),
h) zmiany spowodowanej przez zagrożenie wpływające na bezpieczeństwo życia, zdrowia, mienia, lub robót na terenie budowy, lub sąsiadujących nieruchomości a inspektor nadzoru wydał wykonawcy polecenie wykonania robót, usunięcia wad lub podjęcia innych czynności w celu wyeliminowania lub zmniejszenia zagrożenia, jeśli konieczność polecenia wynikła z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego,
i) zaistnienia innych okoliczności prawnych, ekonomicznych lub technicznych, skutkujących koniecznością wprowadzenia zmian do umowy.
Sytuacje, o których mowa powyżej, muszą być udokumentowane stosownymi informacjami niezależnych organów lub/i protokołami podpisanymi przez Kierownika budowy i Inspektora nadzoru oraz zaakceptowane przez Zamawiającego.
W przedstawionych powyżej przypadkach wystąpienia zwłoki strony ustalą nowy termin realizacji.
2) Dopuszcza się zmianę postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty dotyczącej zakresu robót przewidzianych w dokumentacji projektowej w przypadku:
a) konieczności wykonania robót zamiennych, których wykonanie ma na celu prawidłowe zrealizowanie przedmiotu umowy,
b) ujawnienia w trakcie realizacji przedmiotu umowy konieczności wykonania robót niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu umowy, które nie zostały przewidziane w dokumentacji projektowej,
c) zmiany w trakcie realizacji przedmiotu umowy decyzji administracyjnych, na podstawie których prowadzone są roboty objęte umową, powodującej konieczność zmiany dotychczasowego zakresu robót przewidzianego w dokumentacji projektowej.
3) Zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy w zakresie kierownika budowy, robót oraz osób wyznaczonych do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych podczas realizacji przedmiotowego zamówienia, jeżeli nowo wyznaczone osoby posiadać będą kwalifikacje odpowiadające wymaganiom określonym przez Zamawiającego w zapytaniu ofertowym oraz zaistniałe zmiany będą wywołane okolicznościami, których nie można było przewidzieć w chwili podpisania umowy. Zmiana nie wymaga aneksu do umowy, może nastąpić wyłącznie za zgodą Zamawiającego, po uprzednim złożeniu przez Wykonawcę wniosku o taką zmianę oraz złożeniu dokumentów potwierdzających, że wskazane we wniosku osoby posiadają kwalifikacje i doświadczenie takie same lub wyższe od kwalifikacji i doświadczenia, wymaganych od tych osób w przeprowadzonym postępowaniu o zamówienie publiczne i następnie wymaga umieszczenia jej w Dzienniku Budowy.
4) Pozostałe sytuacje, w których dopuszcza się zmiany umowy to:
a) zmiana podwykonawców robót w przypadku wystąpienia o zmianę na wniosek Zamawiającego lub Wykonawcy po uzyskaniu zgodny Zamawiającego,
b) zmiana urzędowej stawki VAT, w zakresie waloryzacji wynagrodzenie o wskaźnik wzrostu stawki podatku VAT,
c) konieczność wprowadzenia zmiany oznaczenia danych Zamawiającego i/lub Wykonawcy, np. danych teleadresowych, sposobu reprezentacji poprzez podanie nowych danych,
d) konieczność zmniejszenia zakresu wynagrodzenia w przypadku odstąpienia Zamawiającego od części zamówienia,
e) konieczność zmiany zaoferowanych w projekcie urządzeń lub materiałów w przypadku braku ich dostępności na rynku, z zastrzeżeniem że nowe proponowane urządzenia będą posiadały parametry nie gorsze niż zaoferowana pierwotnie, a wysokość wynagrodzenia wykonawcy nie może ulec zwiększeniu.
5) W uzasadnionych przypadkach, w trakcie prowadzenia robót, dopuszcza się wprowadzenie zmian do dokumentacji technicznej, za zgodą Zamawiającego, Inspektora nadzoru, na wniosek Wykonawcy. Wprowadzenie zmian proponowanych przez Wykonawcę dopuszcza się pod następującymi warunkami:
a) zmiana może dotyczyć jedynie technologii robót lub technologii wykonania elementu robót,
b) rozwiązanie proponowane przez Wykonawcę jest równorzędne lub lepsze funkcjonalnie od tego, jakie przewiduje projekt,
c) projekt zamienny zostanie zaakceptowany przez nadzór inwestorski i zatwierdzony przez Zamawiającego,
d) zmiana ta nie wpłynie na zwiększenie wynagrodzenia należnego Wykonawcy, w sytuacji gdy proponowane rozwiązanie wiązałoby się ze zwiększeniem kosztów wykonania robót zamiennych,
e) pierwotny produkt został wycofany z rynku lub jest niedostępny.
Wszelkie zmiany umowy wymagają, pod rygorem nieważności, zgody obu stron w formie pisemnego aneksu podpisanego przez obie strony umowy.
Czy dopuszczalna oferta częściowa?
NIE
Warunki, jakie musi spełniać oferent
Typ
Wiedza i doświadczenie
Opis
Zamawiający wymaga, aby Wykonawca wykazał, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał minimum jedną robotę budowlaną obejmującą swoim zakresem budowę lub przebudowę lub remont obiektu usługowego o kubaturze co najmniej 3 500 m3, w zakres której wchodziła budowa niecki basenowej wewnętrznej, wykonaną w sposób należyty oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończoną.
Na potwierdzenie spełnienia warunku Wykonawca załączy do oferty wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających czy roboty budowlane zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane były wykonywane. Wzór wykazu stanowi Załącznik nr 4 do zapytania ofertowego.
Typ
Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis
Zamawiający wymaga, aby Wykonawca dysponował osobami, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadającymi wymagane kwalifikacje zawodowe i doświadczenie, tj.
1. kierownik budowy posiadający:
- uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej lub odpowiadające im równoważne uprawnienia w tej specjalności, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów - zgodnie z polskim prawem budowlanym lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane umożliwiające wykonywanie tych samych czynności, do wykonania których w aktualnym stanie prawnym uprawniają uprawnienia budowlane tej specjalności, oraz
- min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji kierownika budowy i/lub kierownika robót w specjalności konstrukcyjno-budowlanej.
2. kierownik robót instalacji elektrycznych posiadający:
- uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacji elektrycznych lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, oraz
- min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji kierownika robót instalacji elektrycznych.
3. kierownik robót instalacji sanitarnych posiadający:
- uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacji sanitarnych lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, oraz
- min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji kierownika robót instalacji sanitarnych.
Zamawiający, określając wymogi w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych, dopuszcza odpowiadające im uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów oraz odpowiadające im uprawnienia wydane obywatelom państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem art. 12 a oraz innych przepisów ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, 2127, 2320, z 2021 r. poz. 11, 234) oraz ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 220, z 2021 r. poz. 78).
Na potwierdzenie spełnienia warunku Wykonawca załączy do ofert wykaz osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami. Wzór wykazu stanowi Załącznik nr 5 do zapytania ofertowego. Ocena spełnienia warunku zostanie dokonana na podstawie oświadczenia złożonego przez Wykonawcę.
Typ
Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis
Wykonawca wykaże, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w kwocie nie mniejszej niż 500 000,00 zł (słownie: pięćset tysięcy złotych 00/100).
Na potwierdzenie spełnienia warunku Wykonawca załączy do oferty informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową Wykonawcy, w okresie nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.
Typ
Lista wymaganych dokumentów/oświadczeń
Opis
Wykonawcy ubiegający się o udzielenie przedmiotowego zamówienia zobowiązani są złożyć następujące dokumenty, tj.:
a) formularz ofertowy sporządzony wg. wzoru stanowiącego Załącznik nr 1 do zapytania ofertowego,
b) oświadczenie o braku powiązań z Zamawiającym, sporządzone zgodnie z Załącznikiem nr 2 do zapytania ofertowego,
c) oświadczenie dotyczące przesłanek wykluczenia z art. 7 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, sporządzone zgodnie z Załącznikiem nr 3 do zapytania ofertowego,
d) wykaz robót budowlanych sporządzony zgodnie z Załącznikiem nr 4 do zapytania ofertowego, wraz z dowodami należytego wykonania,
e) wykaz osób sporządzony zgodnie z Załącznikiem nr 5 do zapytania ofertowego,
f) informacja banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzająca wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową Wykonawcy,
g) pełnomocnictwo do podpisywania oferty, jeżeli osobą podpisującą nie jest osoba upoważniona na podstawie dokumentu rejestrowego, w formie oryginału lub poświadczone notarialnie - jeśli dotyczy. W przypadku spółki cywilnej należy przedłożyć stosowne umocowanie do reprezentowania wspólników spółki tj. umowa spółki cywilnej lub uchwała wspólników lub pełnomocnictwo,
h) pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia, w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (w formie oryginału lub kopii poświadczonej notarialnie) - jeśli dotyczy,
i) dowód wpłaty wadium - potwierdzenie przelewu lub dokument gwarancji lub poręczenia, w zależności od sposobu ustanowienia wadium,
j) zobowiązanie podmiotów trzecich do oddania do dyspozycji Wykonawcy swoich zasobów - jeżeli Wykonawca będzie polegał na zdolnościach innych podmiotów - według wzoru stanowiącego Załącznik nr 7 do zapytania ofertowego - jeśli dotyczy.
Typ
Dodatkowe warunki udziału
Opis
1. W celu uniknięcia konfliktu interesów zamówienie nie może być udzielane podmiotom powiązanym z Zamawiającym osobowo lub kapitałowo. Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między Zamawiającym lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu Zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu Zamawiającego czynności związane z przeprowadzeniem procedury wyboru Wykonawcy, a Wykonawcą, polegające w szczególności na:
a) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej;
b) posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji,
c) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika;
d) pozostawaniu w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości, co do bezstronności w wyborze wykonawcy, w szczególności pozostawanie w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
Ocena spełniania warunku nastąpi na podstawie złożonego przez Wykonawcę oświadczenia według załącznika nr 2 do zapytania ofertowego. Brak spełnienia powyższego warunku oznacza wykluczenie Wykonawcy z postępowania. Ofertę Wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.
2. Zamówienie nie może być udzielone wykonawcy podlegającemu wykluczeniu
z postępowania w przypadku zaistnienia okoliczności przewidzianych w art. 7 ust.1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego.
W celu wykazania braku podstaw do wykluczenia Wykonawca zobowiązany jest złożyć sporządzone zgodnie z Załącznikiem nr 3 - oświadczenie wykonawcy dotyczące przesłanek wykluczenia z art. 7 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego.
Wykonawca może zostać wykluczony przez Zamawiającego na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia.
3. Warunkiem udziału w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia jest wniesienie wadium w wysokości 50 000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych 00/100).
4. Wykonawca musi wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 4% zaoferowanej przez Wykonawcę całkowitej ceny brutto.
5. Zamawiający wymaga złożenia najpóźniej w dniu podpisania umowy dokumentów potwierdzających, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej
w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie mniejszą niż 2 000 000,00 zł.

Uwagi:
Data opublikowania ogłoszenia
2023-03-16
Data ostatniej zmiany
2023-03-16 23:02:57

Kryteria oceny
Czy kryterium cenowe
TAK
Opis
Kryterium I: Cena - 70%
Maksymalną liczbę punktów (70) otrzyma Wykonawca, który zaproponuje najniższą całkowitą cenę brutto za realizację zamówienia.
Szczegółowy opis kryterium zawarty jest w rozdziale XI zapytania ofertowego.
Czy kryterium cenowe
NIE
Opis
Kryterium II: Okres gwarancji na wykonane roboty budowlane - 15%
Szczegółowy opis kryterium zawarty jest w rozdziale XI zapytania ofertowego.
Czy kryterium cenowe
NIE
Opis
Kryterium III: Okres gwarancji na nieckę basenową wraz z urządzeniami technicznymi niezbędnymi do obsługi basenu - 15%
Szczegółowy opis kryterium zawarty jest w rozdziale XI zapytania ofertowego.

Kontakt:
Osoby do kontaktu
Grzegorz Kurowski
tel.: 509477711
e-mail: warminvest@wp.pl

Podobne przetargi

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.