Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
6130z ostatnich 7 dni
23275z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Odnowienie zieleni wraz z robotami towarzyszącymi

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Odnowienie zieleni wraz z robotami towarzyszącymi

Data zamieszczenia: 2024-03-14
Dane kontaktowe Zamawiającego: KOMUNALNY ZAKŁAD GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ W KATOWICACH
ul. Michała Grażyńskiego 5
40-126 Katowice
powiat: Katowice
przetargi@kzgm.katowice.pl
https://platformazakupowa.pl/transakcja/901868
Województwo: śląskie
Miasto: Katowice
Wadium: nie wymagane
Nr telefonu: ---
Termin składania ofert: 2024-04-02 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
Odnowienie zieleni wraz z robotami towarzyszącymi na skwerze przy Ul. Katowickiej
Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Zamówienie obejmuje roboty budowlane i prace polegające na zagospodarowaniu zielenią terenu nieruchomości położonej przy Ul. Katowickiej 44 (działki nr 83/30, 86/2, 67, karta mapy nr 22, obręb Bogucice-Zawodzie) w Katowicach, realizowane w następujących zakresach:
a) zakres I:
o prace rozbiórkowe polegającej na rozbiórce istniejących chodników, wysepek przystankowych i przejść dla pieszych,
o rozebranie obrzeży i krawężników,
o demontaż 2 istniejących ławek,
o wywiezienie gruzu wraz z utylizacją,
o wykonanie koryta na całej szerokości jezdni i chodników w gruncie,
o zdjęcie warstwy ziemi urodzajnej (humus),
o wykonanie chodnika,
o zakup i montaż ławek ( 4 szt.),
o zakup i montaż koszy na śmieci (3 szt.),
o zakup i montaż stojaków na rowery (2 szt.),
o zakup i montaż słupków ulicznych (3 szt.).
b) zakres II:
o cięcia pielęgnacyjne drzew liściastych,
o karczowanie pni,
o usunięcie istniejącego żywopłotu,
o zakładanie trawników dywanowych z siewu,
o sadzenie drzew liściastych,
o wykonanie nasadzeń krzewów, bylin i roślin cebulowych wraz z zaprawą dołów,
o ściółkowanie roślin korą lub zrębkami drzewnymi,
o zakup i montaż zielonych ekranów (paneli z bluszczu).
2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określa dokumentacja projektowa, STWIORB oraz projektowane postanowienia umowy wraz z załącznikami (w tym Specyfikacja przedmiotu umowy - Załącznik nr 1 do projektowanych postanowień umowy).
3. Zamawiający wymaga, by:
o na wykonane roboty budowlane oraz dostarczone i zamontowane urządzenia Wykonawca udzielił gwarancji nie krótszej niż 36 miesięcy,
o na prace zagospodarowania zielenią terenu Wykonawca udzielił gwarancji nie krótszej niż 12 miesięcy
4. Wyżej wymienione roboty/prace będą wykonywane na podstawie dokumentacji projektowej wraz ze STWiORB, stanowiącej załącznik nr 4 do SWZ oraz przedmiaru/przedmiarów robót stanowiących załącznik nr 5 do SWZ, a także projektowanych postanowień umowy stanowiących załącznik nr 3 do SWZ (w tym na podstawie specyfikacji przedmiotu umowy stanowiącej załącznik nr 1 do projektowanych postanowień umowy).
5. Wszelkie obowiązki Wykonawcy i Zamawiającego oraz warunki realizacji przedmiotu zamówienia, sposób rozliczania zawierają projektowane postanowienia umowy stanowiące załącznik nr 3 do SWZ.
6. Informacje istotne dla organizacji robót:
UWAGA! Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania na bieżąco czystości wykorzystywanych ciągów komunikacyjnych oraz parkingów.
7. Parametry równoważności:
1) Jeżeli dokumentacja projektowa, STWiORB lub przedmiar/przedmiary robót wskazywałyby w odniesieniu do niektórych materiałów i urządzeń patenty lub pochodzenie, źródła lub szczególny proces, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego Wykonawcę, znaki towarowe lub pochodzenie lub nastąpiło wskazanie norm, europejskich ocen technicznych, wspólnych specyfikacji technicznych lub innych odniesień, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lub ust. 3 ustawy Zamawiający zgodnie z art. 99 ust. 4 i 5 ustawy dopuszcza składanie ,,produktów" równoważnych lub zgodnie z art. 101 ust. 4 ustawy zaoferowanie rozwiązań ,,równoważnych" w stosunku do wskazanych w dokumentacji pod warunkiem, że zapewnią uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od założonych w dokumentacji oraz będą zgodne pod względem:
a) gabarytów i konstrukcji (wielkość, rodzaj, właściwości fizyczne, liczba elementów składowych),
b) charakteru użytkowego (tożsamość funkcji),
c) charakterystyki materiałowej (rodzaj i jakość materiałów),
d) parametrów technicznych (wytrzymałość, trwałość, dane techniczne, dane hydrauliczne, charakterystyki liniowe, konstrukcja),
e) parametrów bezpieczeństwa użytkowania.
Wszelkie ,,produkty" pochodzące od konkretnych producentów określają minimalne parametry jakościowe i cechy użytkowe, jakim muszą odpowiadać towary, by spełnić wymagania stawiane przez zamawiającego i stanowią wyłącznie wzorzec jakościowy przedmiotu zamówienia. Poprzez zapis minimalnych wymagań parametrów jakościowych zamawiający rozumie wymagania towarów zawarte w ogólnie dostępnych źródłach, katalogach, stronach internetowych producentów. Operowanie przykładowymi nazwami producenta ma jedynie na celu doprecyzowanie poziomu oczekiwań zamawiającego w stosunku do określonego rozwiązania. Tak, więc posługiwanie się nazwami producentów/produktów/ ma wyłącznie charakter przykładowy. W takiej sytuacji zamawiający wymaga złożenia stosownych dokumentów, uwiarygodniających te materiały lub urządzenia. Będą one podlegały ocenie w trakcie badania oferty.
2) Tam, gdzie w dokumentacji projektowej, STWiORB lub przedmiarze/przedmiarach robót przedmiot zamówienia został opisany za pomocą wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, norm, ocen technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym. W takiej sytuacji zamawiający wymaga złożenia stosownych dokumentów, uwiarygodniających te materiały lub urządzenia. Będą one podlegały ocenie w trakcie badania oferty.
8. Przedmiotowe środki dowodowe. W przypadku zastosowania materiałów, urządzeń, wyrobów lub rozwiązań równoważnych, Wykonawca zobowiązany jest do ich wskazania w ofercie oraz do złożenia wraz z ofertą kart technicznych lub innych dokumentów potwierdzających, że oferowane rozwiązania równoważne spełniają wymagania Zamawiającego opisane w przedmiocie zamówienia. Jeżeli Wykonawca nie złoży ww. dokumentów lub złożone dokumenty będą niekompletne (nie potwierdzając w ten sposób równoważności oferty w zakresie opisanym w opisie przedmiotu zamówienia, Zamawiający nie będzie wzywał do ich złożenia/uzupełnienia).
19. Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (aspekty społeczne): Wymagania zamawiającego w zakresie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę zawarte są w § 9 ust. 1 projektowanych postanowień umowy (Załącznik nr 3 do SWZ).
10. Wymóg spełniania wymagań określonych przez przepisy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. 2023 poz. 875 z późn. zm.) został określony w § 9 ust. 16 projektowanych postanowień umowy (Załącznik nr 3 do SWZ).

CPV: 45111000-8, 77211500-7,77211400-6,45111200-0,45262300-4,45233222-1,43325000-7,45112710-5

Dokument nr: 2024/BZP 00244943, NZ.231.022.2024

Otwarcie ofert: Termin otwarcia ofert: 2024-04-02 09:15

Specyfikacja:
SEKCJA III - UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://platformazakupowa.pl/pn/kzgm_katowice
3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie.
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak.
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: https://platformazakupowa.pl/pn/kzgm_katowice
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Informacja o sposobie porozumiewania się Zamawiającego z Wykonawcami, przekazywania dokumentów oraz udzielania wyjaśnień dotyczących treści SWZ - opisane są w Rozdziale XII SWZ
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie.
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Informacje o obowiązkach informacyjnych RODO - opisane są w Rozdziale XXIII SWZ
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Informacja o ograniczeniach stosowania RODO - opisane są w Rozdziale XXIII SWZ

Składanie ofert:
Składanie ofert odbywa się za pośrednictwem platformy elektronicznej, dostępnej pod adresem:
https://platformazakupowa.pl/transakcja/901868
TERMIN SKŁADANIA ofert: 2024-04-02 09:00
Miejsce składania ofert: 1. Ofertę wraz z wymaganymi dokumentami należy umieścić na Platformie pod adresem: https://platformazakupowa.pl/pn/kzgm_katowice na stronie dotyczącej odpowiedniego postępowania. 2. Oferta wraz z wymaganymi dokumentami muszą zostać podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zaufanym lub osobistym

Miejsce i termin realizacji:
Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 60 dni

Wymagania:
SEKCJA IV - PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: NZ.231.022.2024
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Tak
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Zamówienie obejmuje roboty budowlane i prace polegające na zagospodarowaniu zielenią terenu nieruchomości położonej przy ul. Katowickiej 44 (działki nr 83/30, 86/2, 67, karta mapy nr 22, obręb Bogucice-Zawodzie) w Katowicach, realizowane w następujących zakresach:
a) zakres I:
o prace rozbiórkowe polegającej na rozbiórce istniejących chodników, wysepek przystankowych i przejść dla pieszych,
o rozebranie obrzeży i krawężników,
o demontaż 2 istniejących ławek,
o wywiezienie gruzu wraz z utylizacją,
o wykonanie koryta na całej szerokości jezdni i chodników w gruncie,
o zdjęcie warstwy ziemi urodzajnej (humus),
o wykonanie chodnika,
o zakup i montaż ławek ( 4 szt.),
o zakup i montaż koszy na śmieci (3 szt.),
o zakup i montaż stojaków na rowery (2 szt.),
o zakup i montaż słupków ulicznych (3 szt.).
b) zakres II:
o cięcia pielęgnacyjne drzew liściastych,
o karczowanie pni,
o usunięcie istniejącego żywopłotu,
o zakładanie trawników dywanowych z siewu,
o sadzenie drzew liściastych,
o wykonanie nasadzeń krzewów, bylin i roślin cebulowych wraz z zaprawą dołów,
o ściółkowanie roślin korą lub zrębkami drzewnymi,
o zakup i montaż zielonych ekranów (paneli z bluszczu).
2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określa dokumentacja projektowa, STWIORB oraz projektowane postanowienia umowy wraz z załącznikami (w tym Specyfikacja przedmiotu umowy - Załącznik nr 1 do projektowanych postanowień umowy).
3. Zamawiający wymaga, by:
o na wykonane roboty budowlane oraz dostarczone i zamontowane urządzenia Wykonawca udzielił gwarancji nie krótszej niż 36 miesięcy,
o na prace zagospodarowania zielenią terenu Wykonawca udzielił gwarancji nie krótszej niż 12 miesięcy
4. Wyżej wymienione roboty/prace będą wykonywane na podstawie dokumentacji projektowej wraz ze STWiORB, stanowiącej załącznik nr 4 do SWZ oraz przedmiaru/przedmiarów robót stanowiących załącznik nr 5 do SWZ, a także projektowanych postanowień umowy stanowiących załącznik nr 3 do SWZ (w tym na podstawie specyfikacji przedmiotu umowy stanowiącej załącznik nr 1 do projektowanych postanowień umowy).
5. Wszelkie obowiązki Wykonawcy i Zamawiającego oraz warunki realizacji przedmiotu zamówienia, sposób rozliczania zawierają projektowane postanowienia umowy stanowiące załącznik nr 3 do SWZ.
6. Informacje istotne dla organizacji robót:
UWAGA! Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania na bieżąco czystości wykorzystywanych ciągów komunikacyjnych oraz parkingów.
7. Parametry równoważności:
1) Jeżeli dokumentacja projektowa, STWiORB lub przedmiar/przedmiary robót wskazywałyby w odniesieniu do niektórych materiałów i urządzeń patenty lub pochodzenie, źródła lub szczególny proces, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego Wykonawcę, znaki towarowe lub pochodzenie lub nastąpiło wskazanie norm, europejskich ocen technicznych, wspólnych specyfikacji technicznych lub innych odniesień, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lub ust. 3 ustawy Zamawiający zgodnie z art. 99 ust. 4 i 5 ustawy dopuszcza składanie ,,produktów" równoważnych lub zgodnie z art. 101 ust. 4 ustawy zaoferowanie rozwiązań ,,równoważnych" w stosunku do wskazanych w dokumentacji pod warunkiem, że zapewnią uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od założonych w dokumentacji oraz będą zgodne pod względem:
a) gabarytów i konstrukcji (wielkość, rodzaj, właściwości fizyczne, liczba elementów składowych),
b) charakteru użytkowego (tożsamość funkcji),
c) charakterystyki materiałowej (rodzaj i jakość materiałów),
d) parametrów technicznych (wytrzymałość, trwałość, dane techniczne, dane hydrauliczne, charakterystyki liniowe, konstrukcja),
e) parametrów bezpieczeństwa użytkowania.
Wszelkie ,,produkty" pochodzące od konkretnych producentów określają minimalne parametry jakościowe i cechy użytkowe, jakim muszą odpowiadać towary, by spełnić wymagania stawiane przez zamawiającego i stanowią wyłącznie wzorzec jakościowy przedmiotu zamówienia. Poprzez zapis minimalnych wymagań parametrów jakościowych zamawiający rozumie wymagania towarów zawarte w ogólnie dostępnych źródłach, katalogach, stronach internetowych producentów. Operowanie przykładowymi nazwami producenta ma jedynie na celu doprecyzowanie poziomu oczekiwań zamawiającego w stosunku do określonego rozwiązania. Tak, więc posługiwanie się nazwami producentów/produktów/ ma wyłącznie charakter przykładowy. W takiej sytuacji zamawiający wymaga złożenia stosownych dokumentów, uwiarygodniających te materiały lub urządzenia. Będą one podlegały ocenie w trakcie badania oferty.
2) Tam, gdzie w dokumentacji projektowej, STWiORB lub przedmiarze/przedmiarach robót przedmiot zamówienia został opisany za pomocą wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, norm, ocen technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym. W takiej sytuacji zamawiający wymaga złożenia stosownych dokumentów, uwiarygodniających te materiały lub urządzenia. Będą one podlegały ocenie w trakcie badania oferty.
8. Przedmiotowe środki dowodowe. W przypadku zastosowania materiałów, urządzeń, wyrobów lub rozwiązań równoważnych, Wykonawca zobowiązany jest do ich wskazania w ofercie oraz do złożenia wraz z ofertą kart technicznych lub innych dokumentów potwierdzających, że oferowane rozwiązania równoważne spełniają wymagania Zamawiającego opisane w przedmiocie zamówienia. Jeżeli Wykonawca nie złoży ww. dokumentów lub złożone dokumenty będą niekompletne (nie potwierdzając w ten sposób równoważności oferty w zakresie opisanym w opisie przedmiotu zamówienia, Zamawiający nie będzie wzywał do ich złożenia/uzupełnienia).
19. Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (aspekty społeczne): Wymagania zamawiającego w zakresie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę zawarte są w § 9 ust. 1 projektowanych postanowień umowy (Załącznik nr 3 do SWZ).
10. Wymóg spełniania wymagań określonych przez przepisy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. 2023 poz. 875 z późn. zm.) został określony w § 9 ust. 16 projektowanych postanowień umowy (Załącznik nr 3 do SWZ).
4.2.6.) Główny kod CPV: 45111000-8 - Roboty w zakresie burzenia, roboty ziemne
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
77211500-7 - Usługi pielęgnacji drzew
77211400-6 - Usługi wycinania drzew
45111200-0 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne
45262300-4 - Betonowanie
45233222-1 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania
43325000-7 - Wyposażenie parków i placów zabaw
45112710-5 - Roboty w zakresie kształtowania terenów zielonych
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 60 dni
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający będzie kierował się kryterium ceny.
2. Oferta, z najniższą ceną, spośród ofert nieodrzuconych będzie wybrana jako najkorzystniejsza.
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Wg kolejności
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.7.) Kolejność kryterium: 1
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Nie
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.9.) Zamawiający przewiduje uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych: Nie
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Wymagania wobec wykonawców występujących wspólnie opisane są w Rozdziale IV SWZ
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Zamawiający przewiduje możliwość zmian umowy, których charakter oraz warunki wprowadzania są określone w projektowanych postanowieniach umowy w szczególności w § 18 projektowanych postanowień umownych stanowiących Załącznik nr 3 do SWZ.
7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Tak
7.6.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy

Uwagi:
Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający będzie kierował się kryterium ceny.
2. Oferta, z najniższą ceną, spośród ofert nieodrzuconych będzie wybrana jako najkorzystniejsza.
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Wg kolejności
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.7.) Kolejność kryterium: 1
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
Termin związania ofertą: do 2024-05-01

Podobne przetargi

Przetargi z podobnych kategorii

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.