Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
1211z dziś
7164z ostatnich 7 dni
24200z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Kompleksowe i regularne świadczenie usług pielęgnacji roślin doniczkowych

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Kompleksowe i regularne świadczenie usług pielęgnacji roślin doniczkowych

Data zamieszczenia: 2024-04-30
Dane kontaktowe Zamawiającego: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
ul. Chmielna 69
00-801 Warszawa
powiat: Warszawa
monika.grochala@ncbr.gov.pl
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
Wadium: ---
Nr telefonu: ---
Termin składania ofert: 2024-05-08 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
zapraszamy
do składania ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym
bez stosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 roku - Prawo zamówień publicznych.
Niniejsze postępowanie prowadzone jest w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny.
1.
Tytuł zamówienia
Kompleksowe usługi pielęgnacji roślin doniczkowych.
Skrócony opis przedmiotu zamówienia oraz termin realizacji umowy
Kompleksowe i regularne świadczenie usług pielęgnacji roślin doniczkowych w okresie od
13.09.2024 r. do 12.09.2027 r., przy czym 24 miesięcy dotyczy realizacji zamówienia podstawowego
(13.09.2024 r. - 12.09.2026 r.), a 12 miesięcy dotyczy realizacji Prawa opcji (13.09.2026 r. -
12.09.2027 r.). Po upływie 24 miesięcy realizacji zamówienia podstawowego Zamawiający
zastrzega sobie możliwość skorzystania z Prawa opcji i przedłużenia terminu obowiązywania
Umowy maksymalnie o kolejne 12 (dwanaście) miesięcy.
Wykonawca będzie wykonywał usługi polegające w szczególności na:
1)pielęgnacji roślin obejmującej m. in. podlewanie, zraszanie naziemnych części roślin,
nawożenie, pielęgnację liści, czyszczenie/mycie, usuwanie uschniętych tkanek, przycinanie
i formowanie kwiatów, uzupełnianie ubytków ziemi, zabezpieczanie przed chorobami
i szkodnikami (stosowanie środków ochrony), zwalczanie chorób roślin i szkodników, w razie
potrzeby rotacja roślin z uwzględnieniem dominującego źródła światła, w razie potrzeby
przesadzanie roślin, monitorowanie warunków świetlnych, wilgotności i temperatury oraz innych
niezbędnych do prawidłowego wzrostu roślin zabiegów pielęgnacyjnych;
2)wymianie roślin chorujących lub słabszych na nowe tego samego gatunku i zbliżonej wielkości
co roślina wymieniana np. w przypadku zaatakowania ich przez choroby, szkodniki.
Cel zamówienia
Pielęgnacja i utrzymanie w należytym stanie roślin doniczkowych posiadanych przez
Zamawiającego.
K1-Informacja Opublikowana (Public)7.
Przedmiot zamówienia
Przedmiotem zamówienia są kompleksowe i regularnie świadczone usługi pielęgnacji roślin
doniczkowych.

CPV: 77311000-3

Składanie ofert:
Termin, miejsce oraz sposób składania ofert
Ofertę należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie do dnia 8 maja 2024 r. poprzez jej przesłanie
drogą elektroniczną na adres monika.grochala@ncbr.gov.pl.

Miejsce i termin realizacji:
5.Miejsce realizacji zamówienia
Miejsce świadczenia Usług - siedziba Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-
801 Warszawa.
10. Termin wykonania zamówienia
Przedmiot umowy będzie realizowany od dnia 13.09.2024 r. do 12.09.2027 r., przy czym 24 miesięcy
dotyczy realizacji zamówienia podstawowego (13.09.2024 r. - 12.09.2026 r.), a 12 miesięcy dotyczy
realizacji Prawa opcji (13.09.2026 r. - 12.09.2027 r.).

Wymagania:
Dodatkowe przedmioty zamówienia
Nie dotyczy
W przypadku braku skorzystania z Prawa opcji, Umowa wygasa z dniem 12.09.2026 r.
11. Informacje o warunkach udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny
ich spełniania
1)uprawnienia do wykonania określonej działalności lub czynności: nd
2)wiedza i doświadczenie Wykonawcy, niezbędne do wykonania zamówienia:
Wykonawca musi wykazać się posiadaną wiedzą i doświadczeniem: tj. w ciągu ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy -
w tym okresie, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonuje
należycie co najmniej 3 usługi, z których każda miała wartość nie mniejszą niż 50.000 zł brutto
(słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych) i trwała co najmniej 12 miesięcy i polegała na regularnym
świadczeniu usług w zakresie pielęgnacji roślin doniczkowych.
Przez usługę jest rozumiana umowa terminowa (co najmniej 12 miesięczna) z jednym
podmiotem - Zamawiający nie dopuszcza sumowania umów w celu wykazania spełniania tego
warunku.
W przypadku oferty składanej przez Wykonawców ubiegających się wspólnie o wykonanie
zamówienia wystarczy, że ww. warunek spełni jeden z nich lub Wykonawcy spełnią go łącznie.
Ocena spełnienia ww. warunku odbywać się będzie metodą spełnia/nie spełnia.
3)potencjał techniczny Wykonawcy, niezbędny do wykonania zamówienia: nd.
4)osoby zdolne do wykonania zamówienia: nd.
5)sytuacja ekonomiczna i finansowa: nd.
12. Dodatkowe warunki
Nie dotyczy
13. Wykaz oświadczeń i dokumentów, które Wykonawca złoży wraz z ofertą
1)
Pełnomocnictwo upoważniające do złożenia oferty - o ile ofertę składa pełnomocnik.
K1-Informacja Opublikowana (Public)2)Formularz ofertowy - podpisany przez osobę upoważnioną do wykorzystania wzór, stanowiący
załącznik nr 1 do zapytania ofertowego (zgodnie z opisem z pkt 22 ppkt 1) niniejszego zapytania
ofertowego.
3)Aktualne na dzień składania ofert oświadczenie potwierdzające, iż Wykonawca spełnia warunki
udziału w postępowaniu stanowiące załącznik nr 2 do zapytania ofertowego.
4)PPU z załącznikami stanowiące załącznik nr 3 do zapytania ofertowego.
Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty wezwie Wykonawcę, którego oferta
została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni,
aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych i oświadczeń:
Wykazu Usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również
wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których
usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te
usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są
referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały
wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli
Wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów -
oświadczenie Wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal
wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny
być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy.
14. Kryteria oraz sposób dokonania oceny ofert
Zamawiający dokona wyboru Wykonawcy, który przedstawi najkorzystniejszą ofertę w oparciu
o podane kryterium wyboru.
O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje kryterium Cena (waga 100%).
Cena musi uwzględniać wszystkie koszty, jakie poniesie Wykonawca z tytułu należytej oraz zgodnej
z obowiązującymi przepisami realizacji przedmiotu zamówienia.
Liczba punktów przydzielona poszczególnym Wykonawcom ustalona zostanie w oparciu
o Kryterium ,,Cena", zgodnie z poniższym wzorem:
(C min : C b) x 100 = liczba punktów (ilość otrzymanych punktów za kryterium cena)
gdzie:
C min - cena brutto najkorzystniejszej (najniższej) oferty spośród cen złożonych ofert,
C b - cena brutto oferty badanej.
Zamawiający oceni oferty, przyznając punkty w ramach kryterium ceny, przyjmując zasadę, że
1% = 1 punkt.
Zamawiający dokona wyliczenia punktów dla danej oferty z dokładnością do dwóch miejsc po
przecinku i wybierze ofertę z najwyższą liczbą punktów, spośród ofert niepodlegających
odrzuceniu, przyznając punkty za kryterium ,,Cena" wg wzoru.
K1-Informacja Opublikowana (Public)15. Podstawy wykluczenia Wykonawcy z postępowaniu
1)Z postępowania zostanie wykluczony Wykonawca, który nie potwierdzi spełniania warunków
udziału w postępowaniu. Zamawiający zastrzega sobie prawo do odrzucenia oferty niezgodnej
z treścią zapytania.
2)Wykonawca podlega wykluczeniu, który powiązany
z Zamawiającym w celu uniknięcia konfliktu interesów.
3)Wykonawca podlega wykluczeniu na podstawie w art. 7 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r.
o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz
służących ochronie bezpieczeństwa narodowego. Do postępowania zmierzającego do
udzielenia zamówienia publicznego oraz konkursów o wartości mniejszej niż kwoty określone
w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych lub z
wyłączeniem stosowania tej ustawy:
jest
osobowo
lub
kapitałowo
a)wykonawcę oraz uczestnika konkursu wymienionego w wykazach określonych
w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisanego na listę na
podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym
mowa w art. 1 pkt 3;
b)wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego beneficjentem rzeczywistym w rozumieniu
ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu
terroryzmu jest osoba wymieniona w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006
i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisana na listę lub będąca takim beneficjentem
rzeczywistym od dnia 24 lutego 2022 r., o ile została wpisana na listę na podstawie decyzji
w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1
pkt 3;
c)wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego jednostką dominującą w rozumieniu art. 3
ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości jest podmiot wymieniony
w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo
wpisany na listę lub będący taką jednostką dominującą od dnia 24 lutego 2022 r., o ile został
wpisany na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej
o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3.
16. Informacje dotyczące kar umownych, które zostaną przewidziane w umowie
Umowa zostanie zawarta na wzorze Zamawiającego (załącznik nr 3 do niniejszego zapytania), który
będzie uwzględniał kary umowne za nieterminowe i nienależyte wykonanie umowy.
17. Przewidywane możliwe zmiany projektowanych postanowień umowy oraz warunki ich
dokonania
Zamawiający załącza wzór umowy jako załącznik nr 3 do zapytania ofertowego i nie przewiduje jego
zmiany.
18. Informacje o zamówieniach polegających na powtórzeniu podobnych usług w okresie
trzech lat dotychczasowemu Wykonawcy oraz warunki, na jakich te zamówienia zostaną
udzielone
K1-Informacja Opublikowana (Public)Nie dotyczy
19. Dodatkowe informacje
1)
Zamawiający zastrzega sobie prawo do:
a)Odpowiedzi tylko na wybrane oferty;
b)Negocjacji warunków Zamówienia. Zamawiający dopuszcza możliwość przeprowadzenia
negocjacji w formie mailowej z wybranymi Wykonawcami, którzy złożyli oferty.
W przypadku przeprowadzenia negocjacji, zostanie z nich sporządzona notatka.
c)Wyboru Wykonawcy bez przeprowadzania negocjacji.
d)Rezygnacji lub unieważnienia Zamówienia przed wyborem najkorzystniejszej oferty
podając uzasadnienie.
2)Cena ma być wyrażona w złotych polskich z uwzględnieniem należnego podatku VAT. Cenę
oferty należy podać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku (zł/gr). Cena oferty powinna
obejmować pełny zakres prac określonych w niniejszym zapytaniu ofertowym oraz
uwzględniać wszystkie koszty związane z wykonaniem przedmiotu zamówienia.
3)Za ustalenie świadczeń obejmujących przedmiot zamówienia oraz sposób przeprowadzenia
na tej podstawie kalkulacji ofertowego wynagrodzenia odpowiada wyłącznie Wykonawca.
4)W wyniku nieuwzględnienia okoliczności, które mogą wpłynąć na cenę zamówienia
Wykonawca ponosić będzie skutki błędów w ofercie. Od Wykonawcy wymagane jest
szczegółowe zapoznanie się z warunkami zapytania ofertowego, a także sprawdzenie
warunków wykonania zamówienia oraz skalkulowania ceny oferty z należytą starannością.
5)W toku badania i oceny ofert Zamawiający może żądać od Wykonawców dodatkowych
wyjaśnień lub uzupełnień dotyczących dokumentów, materiałów lub treści złożonych ofert.
6)Zamawiający zastrzega sobie prawo do ewentualnego wezwania do uzupełnienia
dokumentów oraz złożenia wyjaśnień, tylko w stosunku do Wykonawcy najwyżej ocenionego
w kryteriach oceny ofert.
7)Zamawiający zastrzega sobie prawo do odrzucenia oferty, jeżeli Wykonawca na wezwanie
Zamawiającego nie uzupełni oferty lub nie udzieli odpowiedzi.
8)Umowa zostanie zawarta na wzorze Zamawiającego - Projektowane Postanowienia Umowy
stanowią załącznik nr 3 do zapytania ofertowego.
9)Zamawiający przewiduje możliwość wizji lokalnej - po wcześniejszym kontakcie z osobami
wyznaczonymi do kontaktu w sprawie zapytania.
20. Informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami
W niniejszym postępowaniu wszelkie pytania, oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz
informacje Zamawiający i Wykonawcy przekazują pisemnie za pomocą poczty elektronicznej na
adres: grazyna.kunka@ncbr.gov.pl lub monika.grochala@ncbr.gov.pl. W przypadku przekazywania
oświadczeń, wniosków, zawiadomień i informacji za pomocą poczty elektronicznej każda ze stron
jest zobowiązana na żądanie drugiej strony niezwłocznie potwierdzić fakt jej otrzymania. Przy
komunikowaniu się konieczne jest wysyłanie podpisanych pism.
K1-Informacja Opublikowana (Public)21. Termin związania ofertą
Okres związania Wykonawcy ofertą wynosi 30 dni. Bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się
wraz z upływem terminu składania ofert.
Zamawiający może zwrócić się do Wykonawcy o przedłużenie terminu związania z ofertą.
22. Opis sposobu przygotowania ofert
1)Oferta musi być sporządzona w języku polskim, w postaci elektronicznej w jednym
z formatów danych: .pdf, .doc, .docx, .rtf, .xps, .odt i opatrzona kwalifikowanym podpisem
elektronicznym lub podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Zamawiający
dopuszcza również skan oferty sporządzonej uprzednio w formie pisemnej, z zastrzeżeniem,
że na dokumencie znajduje się imienna pieczątka wraz z podpisem osoby sporządzającej
ofertę (upoważnianej do reprezentacji Wykonawcy).
2)Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę.
3)Dokumenty sporządzone w języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski.
4)Zamawiający odrzuci ofertę złożoną po terminie składania ofert.
5)Wszelkie informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, które Wykonawca zastrzeże, jako
tajemnicę przedsiębiorstwa, powinny zostać złożone w osobnym pliku wraz z jednoczesnym
zaznaczeniem polecenia ,,Załącznik stanowiący tajemnicę przedsiębiorstwa". Wykonawca
zobowiązany jest, wraz z przekazaniem tych informacji, wykazać spełnienie przesłanek
określonych w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji. Zaleca się, aby uzasadnienie zastrzeżenia informacji, jako tajemnicy
przedsiębiorstwa było sformułowane w sposób umożliwiający jego udostępnienie.
Zastrzeżenie przez Wykonawcę tajemnicy przedsiębiorstwa bez uzasadnienia, będzie
traktowane przez Zamawiającego, jako bezskuteczne ze względu na zaniechanie przez
Wykonawcę podjęcia niezbędnych działań w celu zachowania poufności objętych klauzulą
informacji zgodnie z postanowieniami art. 18 ust. 3 ustawy PZP.
Zamawiający nie ujawni informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli Wykonawca, nie później niż w terminie
składania ofert, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Zaleca się, aby uzasadnienie, o którym
mowa powyżej było sformułowane w sposób umożliwiający jego udostępnienie innym
uczestnikom postępowania.
Uwaga:
Zastrzegając informacje w ofercie Wykonawca winien mieć na względzie, że zastrzeżona
informacja ma charakter tajemnicy przedsiębiorstwa, jeśli spełnia poniższe warunki,
określone w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji tj.:
ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada
wartość gospodarczą, oraz
K1-Informacja Opublikowana (Public)jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze elementów nie są powszechnie znane
osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji, albo nie są łatwo dostępne dla
takich osób,
o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzenia nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W nawiązaniu do orzecznictwa arbitrażowego i sądowego, należy przyjąć, iż sferą tajemnicy
można objąć tylko takie informacje, które są znane jedynie poszczególnym osobom lub
określonej grupie osób. Obszar ten nie może się rozciągać na informacje powszechnie znane
lub te, o których treści każdy zainteresowany może się legalnie dowiedzieć.
6)Zamawiający zaleca, aby informacje zastrzeżone, jako tajemnica przedsiębiorstwa były przez
Wykonawcę złożone w oddzielnym pliku oznaczonym, jako tajemnica przedsiębiorstwa. Brak
jednoznacznego wskazania, które informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa oznaczać
będzie, że wszelkie oświadczenia i zaświadczenia składane w trakcie niniejszego
postępowania są jawne bez zastrzeżeń.
7)Zamawiający informuje, że w przypadku kiedy Wykonawca otrzyma od niego wezwanie w celu
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, a złożone przez niego wyjaśnienia i/lub dowody stanowić
będą tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Wykonawcy będzie przysługiwało prawo zastrzeżenia ich, jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Przedmiotowe zastrzeżenie Zamawiający uzna za skuteczne wyłącznie w sytuacji kiedy
Wykonawca oprócz samego zastrzeżenia, jednocześnie wykaże, iż dane informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
8)Wykonawca w szczególności nie może zastrzec w ofercie informacji:
8.1 przekazywanych po otwarciu ofert;
8.2 które są jawne na mocy odrębnych przepisów;
8.3 cen jednostkowych stanowiących podstawę wyliczenia ceny oferty.
9)Wszelkie negatywne konsekwencje mogące wyniknąć z niezachowania powyższych
wymagań będą obciążały Wykonawcę.
10)Do przygotowania oferty zaleca się wykorzystanie Formularza Oferty, którego wzór stanowi
załącznik nr 1 do zapytania ofertowego. W przypadku, gdy Wykonawca nie korzysta
z przygotowanego przez Zamawiającego wzoru, w treści oferty należy zamieścić wszystkie
informacje wymagane w Formularzu Ofertowym.
23. Poprawienie omyłek w ofercie
1. Zamawiający poprawi w ofercie, w szczególności:
1.1. oczywiste omyłki pisarskie - bezsporne, nie budzące wątpliwości omyłki dotyczące
wyrazów, np.: widoczna mylna pisownia wyrazu, ewidentny błąd gramatyczny,
niezamierzone opuszczenie wyrazu lub jego części, ewidentny błąd rzeczowy
np.: 31 kwietnia 2024 r., rozbieżność pomiędzy ceną wpisaną liczbą i słownie;
K1-Informacja Opublikowana (Public)1.2. oczywiste omyłki rachunkowe z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych
poprawek - omyłki dotyczące działań arytmetycznych na liczbach, np.: błędny wynik
działania matematycznego wynikający z dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia;
1.3. inne omyłki - polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty.
O poprawieniu omyłek w ofercie Zamawiający niezwłocznie zawiadomi Wykonawcę, którego
oferta została poprawiona.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 powyżej, Zamawiający wyznaczy Wykonawcy
odpowiedni termin na wyrażenie zgody na poprawienie w ofercie omyłki lub zakwestionowanie
jej poprawienia. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za wyrażenie zgody
na poprawienie omyłki.

Kontakt:
Osoba do kontaktu w sprawie zapytania
Grażyna Kunka, e-mail: grazyna.kunka@ncbr.gov.pl
monika.grochala@ncbr.gov.pl.
4.
lub
Monika
Grochala,
e-mail:

Podobne przetargi

Przetargi z podobnych kategorii

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.