Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
6130z ostatnich 7 dni
24519z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Przeprowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich w kościele parafialnym

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Przeprowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich w kościele parafialnym

Data zamieszczenia: 2024-03-05
Dane kontaktowe Zamawiającego: Parafia pw. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Szczodrowie
ul. Spacerowa 2
83-250 Skarszewy
powiat: starogardzki
tel. 518 663 770, tel. 606 916 243
projekty@parafiaszczodrowo.pl
Województwo: pomorskie
Miasto: Skarszewy
Wadium: ---
Nr telefonu: tel. 518 663 770, te
Termin składania ofert: 2024-04-05 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
ZAPYTANIE OFERTOWE
na przeprowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich w kościele parafialnym pw. Św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w ramach projektu pt. Prace konserwatorskie i restauratorskie w kościele parafialnym p.w. św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Szczodrowie współfinansowanych ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków oraz budżetu Gminy Skarszewy.
II. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich w kościele parafialnym pw. Św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w ramach projektu pt. Prace konserwatorskie i restauratorskie w kościele parafialnym p.w. św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Szczodrowie współfinansowanych ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków oraz budżetu Gminy Skarszewy.
Podstawa prawna:
a) Uchwała nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Odbudowy Zabytków wraz z załącznikiem.
b) Niniejsze postępowanie prowadzone jest z uwzględnieniem § 8 ust. 6 Regulaminu Naboru Wniosków o Dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
c) Do niniejszego zaproszenia do składania ofert nie stosuje się Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710).
d) Uchwała nr LXX/493/2023 Rady Miejskiej w Skarszewach z dnia 30 października 2023 roku w sprawie udzjelenia dotacji na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków Gminy Skarszewy.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia:
a) Zamówienie obejmuje przeprowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich posadzki w kościele parafialnym pw. Św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Szczodrowie.
b) W ramach zamówienia planuje się przeprowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich posadzki kościoła, która będzie obejmowała następujące działania:
a. właściwe umocowanie i zabezpieczenie wszystkich obiektów w kościele, które pozostają w trakcie prac przy posadzkach na swoim pierwotnym miejscu - ołtarz główny i ambona,
b. rozbiórka i usunięcie z kościoła po uprzednim zabezpieczeniu wyposażenia, które będzie kolidować z prowadzonymi pracami - konfesjonał, chrzcielnica, ławki, krzesła i inne przedmioty ruchome,
c. wykonanie dokumentacji stanu zachowania obiektu przed pracami budowlano -konserwatorskimi - opisowej i fotograficznej,
d. rozbiórka starego, drewnianego podestu ołtarzowego i jego utylizacja,
e. rozbiórka kolejnych warstw posadzki z ich dokumentacją fotograficzną i rysunkową -posadzki drewnianej, wanny betonowej, warstw ceglanych i gruzu,
f. zabezpieczenie i konserwacja zachowanych części posadzek historycznych znajdujących się pod obecną podłogą drewnianą:
o najlepiej zachowane fragmenty posadzki zabezpieczyć i poddać zabiegom konserwatorskim: dezynfekcji grzybobójczej, oczyszczeniu mechanicznemu z brudu, wzmocnieniu strukturalnemu,
o w zależności od ilości i stanu zachowania znaleziska, w porozumieniu z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku ustalić miejsce i zakres ekspozycji zachowanych fragmentów oryginalnej podłogi,
g. usunięcie warstwy zasypu koniecznej do wykonania nowej posadzki - prace muszą być wykonane pod nadzorem archeologicznym,
h. prace przy odsłoniętych fragmentach kamiennych fundamentów we wewnętrzu kościoła:
o oczyszczenie z brudu, roślinności i zniszczonych spoin, o umieszczenie na miejscu luźnych kamieni, o dezynfekcja grzybobójcza,
o wykonanie nowych spoin z dobranej kolorystycznie i fakturalnie zaprawy z tarasem,
i. wykonanie nowej posadzki ceramicznej wraz z podbudową zgodnie z projektem architektonicznym,
j. umieszczenie w miejscach ustalonych z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem
Zabytków odzyskanych fragmentów posadzki historycznej, k. umieszczenia tablicy informacyjnej, o której mowa w § 2 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 953) w momencie rozpoczęcia robót budowlanych która zawiera:
o barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej; o informację o finansowaniu lub dofinansowaniu zadania z budżetu państwa lub z
państwowych funduszy celowych; o rodzaj dotacji budżetowej lub nazwę programu lub funduszu; o nazwę zadania;
o datę podpisania umowy o finansowanie lub dofinansowanie zadania.
c) Prace konserwatorskie i restauratorskie zostaną przeprowadzone na podstawie decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr ZN.5142.1598.2022.JT z dnia 27.12.2022r.
d) Prace konserwatorskie i restauratorskie zostaną przeprowadzone na podstawie Programu Prac Konserwatorskich i restauratorskich - posadzka kościoła parafialnego w Szczodrowie gm. Skarszewy - Gdynia, wrzesień 2022r. - stanowiącego integralną część ww. decyzji.
e) Wykonawca zobowiązuje się do przeprowadzenia prac zgodnie z wymogami zapisanymi w ww. decyzji dot. prac konserwatorskich i restauratorskich:
a. Zapewnienia kierowania pracami konserwatorskimi lub samodzielnego ich wykonania przez osobę spełniająca wymagania, o których mowa w art. 37a ust. 1 i 2 Ustawy o Ochronie Zabytków,
b. Przekazanie poprzez Zamawiającego Pomorskiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków nie później niż w terminie 14 dni przed dniem rozpoczęcia prac konserwatorskich, a w toku prac konserwatorskich na 14 dni przed dokonaniem zmiany osoby o którem mowa w ww. podpunkcie:
o Imienia, nazwiska, adresu osoby, o której mowa w ww. podpunkcie,
o Dokumentów potwierdzających spełnienie przez tę osobę wymagań, o których
mowa w art. 37a ust 1 i 2 Ustawy o Ochronie Zabytków, o Oświadczenia osoby, o której mowa w ww. podpunkcie o przyjęciu obowiązków
kierowania pracami konserwatorskimi i restauratorskimi albo ich samodzielnego
prowadzenia,
c. Zawiadomienia poprzez Zamawiającego Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o terminie rozpoczęcia i zakończenia prac konserwatorskich,
d. Niezwłocznego zawiadomienia poprzez Zamawiającego Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zagrożeniach lub nowych okolicznościach ujawnionych w trakcie prowadzenia prac konserwatorskich,
e. Niezwłocznego zawiadomienia poprzez Zamawiającego Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zagrożeniach lub nowych okolicznościach ujawnionych w trakcie prowadzenia robót budowlanych,
f. Realizacji zadania zgodnie z warunkiem szczegółowym określonym w ww. decyzji, iż zgodnie z art. 36 ust 3 Ustawy o Ochronie Zabytków zapobiegający zniszczeniu lub uszkodzeniu zabytku:
o Obowiązuje odbiór częściowy warunkujący możliwość przestąpienia do realizacji danego elementu w całości:
1. Próba materiałowa posadzki z założeniem użycia pytki posadzkowej ceramicznej w układzie mijankowym,
2. Próba materiałowa posadzki z założeniem użycia pytki posadzkowej ceramicznej w układzie szachownicowym,
3. Próba materiałowa posadzki z założeniem użycia cegły ceramicznej w układzie jak w stanie historycznym ujawnionym w toku prac rozbiórkowych istniejącej podłogi,
Formaty ww. prób min. 1 m x 1 m każda próba, o Obowiązuje odbiór częściowy warunkujący możliwość przystąpienia do realizacji danego elementu w całości: 1. Próba materiałowa podłogi drewnianej pod ołtarz z zastosowaniem desek o szerokości około 30 cm oraz wykonanymi warstwami wykończeniowymi, o Obowiązuje odbiór końcowy.
f) Wykonawca zobowiązuje się do wykonania dokumentacji prac konserwatorskich (opisowej i fotograficznej) w wersji papierowej - 3 egz. oraz w wersji elektronicznej na nośniku CD/DVD -1 egz. zapisanej w formacie .pdf oraz .jpg. Dokumentacja powinna również zawierać informacje dot. sposobu przeprowadzenia prac oraz zastosowanych materiałach i środkach.
g) Zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania na każdym etapie, m.in. wówczas, gdy oferty złożone w postępowaniu przekroczą budżet przeznaczony na zamówienie.

Dokument nr: 1/2024

Składanie ofert:
Xli. MIEJSCE ORAZ TERMIN SKŁADANIA OFERT
1. Ofertę należy umieścić w trwale zamkniętym opakowaniu (kopercie) z oznaczeniem: Oferta na przeprowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich w kościele parafialnym pw. Św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Szczodrowie i dostarczyć osobiście na adres Parafia pw. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Szczodrowie, Ul. Spacerowa 2, Szczodrowo, 83-250 Skarszewy, w godz. 8:00-16:00 lub przesłać pocztą tradycyjną na adres podany wyżej, lub złożyć w formie dokumentu elektronicznego drogą elektroniczną e-mail: projekty@parafiaszczodrowo.pl (w formie skompresowanego folderu opatrzonego hasłem, hasło do pliku należy przesłać odrębnym e-mailem) w nieprzekraczalnym terminie do dnia 05.04.2024 r. do godz. 16.00.
2. Oferta złożona po terminie zostanie zwrócona Wykonawcy bez otwierania.
3. W przypadku złożenia Oferty w formie wiadomości elektronicznej, Oferent składa zeskanowaną Ofertę, spełniających wszelkie wymagania formalno-prawne, tj. np. pieczęcie, podpisy. Jednocześnie Zamawiający, w przypadku wybrania Oferty jako najkorzystniejszej, wymaga przedłożenia kompletu oryginalnych dokumentów (przesłanych wcześniej drogą elektroniczną) do Parafii pw. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Szczodrowie, Ul. Spacerowa 2, Szczodrowo, 83-250 Skarszewy w terminie do 5 dni od dnia ogłoszenia wyników.

Miejsce i termin realizacji:
h) Termin wykonania zamówienia: do 31.10.2024 roku. - za zachowanie terminu rozumie się uzyskanie odbioru końcowego prac przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, przy czym Zamawiający zastrzega, iż prace konserwatorskie i restauratorskie winny odbyć się w okresie 16.05.2024-31.10.2024

Wymagania:
III. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Oferenci, którzy spełniają poniższe warunki:
1. Akceptują treść zapytania bez zastrzeżeń - złożenie oferty jest uważane za akceptację treści zapytania.
2. Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień.
3. Posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie.
a. Wykonał w ciągu ostatnich 3 lat minimum 3 prace przy obiektach wpisanych do rejestru zabytków. Łączna wartość prac winna być nie mniejsza niż 300 tys. zł, a pojedyncza praca winna być wartości nie mniejszej niż 50 tys. zł oraz przeprowadził minimum jedną pracę przy posadzce w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków.
4. Dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia.
a. Minimalne wymogi dot. kierownika prac konserwatorskich i restauratorskich: o wykształcenie wyższe kierunkowe;
o 5 lat kierowania pracami lub samodzielnego wykonywania prac konserwatorskich lub restauratorskich przy obiektach wpisanych do rejestru zabytków, w tym przynajmniej 3 obiektach sakralnych wpisanych do rejestru zabytków;
5. Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia.
6. Zagwarantują, że okres gwarancji i rękojmi za wady dla przedmiotu zamówienia wynosi min. 36 miesięcy od dnia odbioru końcowego.
7. Wykonawca nie może być powiązany osobowo lub kapitałowo z Zamawiającym. Przez powiązania osobowe lub kapitałowe rozumie się wzajemne powiązania pomiędzy Zamawiającym lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu Zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu Zamawiającego czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru Wykonawcy a Wykonawcą, polegające w szczególności na:
a) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,
b) posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji, o ile niższy próg nie wynika z przepisów prawa lub nie został określony przez IZ w wytycznych programowych,
c) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta/pełnomocnika, pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej (rodzice, dzieci, wnuki, teściowie, zięć, synowa), w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia (rodzeństwo, krewni małżonka/i) lub pozostawania w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
W sytuacji wystąpienia powiązania Wykonawca będzie podlegał odrzuceniu z postępowania. Ocena spełniania przedstawionych powyżej warunków zostanie dokonana wg formuły: ,,spełnia -nie spełnia". Wykonawca, który nie spełni któregokolwiek z warunków zostanie odrzucony w postępowaniu.
IV. DOKUMENTY WYMAGANE W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW
Zamawiający w celu potwierdzenia warunków określonych w punkcie III wymaga złożenia następujących dokumentów:
1. Kserokopii dokumentów poświadczających uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień.
2. Oświadczenie o posiadaniu niezbędnej wiedzy i doświadczenia do wykonania zamówienia zgodnie z zapisem w Formularzu Oferty oraz przedłożeniem wykazu przeprowadzenia w ciągu ostatnich 3 lat minimum 3 prac przy obiektach wpisanych do rejestru zabytków w tym przeprowadzenie minimum jednej pracy przy posadzce w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków. Łączna wartość prac winna być nie mniejsza niż 300 tys. zł, a pojedyncza praca winna być wartości nie mniejszej niż 50 tys. zł
3. Oświadczenia o dysponowaniu potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia zgodnie z zapisem w Formularzu Oferty oraz przedłożeniem wykazu osób zaangażowanych w realizacji zamówienia wraz z dokumentami potwierdzającymi posiadanie przez te osoby wymaganych prawem uprawnień i kwalifikacji do prowadzenia planowanych prac
a. Wykonawca zobowiązany jest przedstawić osoby, które będą kierownikiem prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich, zgodnie z warunkami udziału w postępowaniu.
4. Oświadczenie o sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia zgodnie z zapisem w Formularzu Oferty.
5. Oświadczenie o braku powiązań osobowych lub kapitałowych z Zamawiającym zgodnie z zapisem w Formularzu Oferty, stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego Zapytania Ofertowego.
6. Zamawiający zastrzega sobie możliwość sprawdzenia informacji zawartych w dokumentach.
V. Waluta, w jakiej będą prowadzone rozliczenia związane z realizacją niniejszego zamówienia.
Cena oferty zostanie podana przez Wykonawcę w PLN.
VI. KRYTERIA OCENY OFERT I ICH ZNACZENIE
1. Kryteria wyboru
Każda oferta Wykonawcy spełniającego wymagane warunki, nie podlegająca odrzuceniu, zostanie oceniona pod względem następujących kryteriów tj.:
1) cena (całkowita cena brutto) - znaczenie kryterium - 70 %
2) okres gwarancji i rękojmi - znaczenie kryterium 30%
2. Sposób wyliczenia CENA:
a) cena: można uzyskać maks. 70 punktów;
b) ocena punktowa w ramach tego kryterium zostanie dokonana zgodnie z następującym wzorem:
C=[(Cn / Cob) x 100] x 70%
Cn- cena najniższa z oferowanych Cob- cena oferty badanej
70%- waga kryterium (przyjmuje się, że 1% = 1 pkt, co da wynik punktowy w kryterium C)
OKRES GWARANCJI:
a) maksymalna liczba punktów w kryterium - 30 punktów;
- zaoferowany okres gwarancji i rękojmi wynoszący 36 m-cy - 0 punktów,
- zaoferowany okres gwarancji i rękojmi wynoszący 48 m-cy -10 punktów
- zaoferowany okres gwarancji i rękojmi wynoszący 60 m-cy - 20 punktów
- zaoferowany okres gwarancji i rękojmi wynoszący powyżej 61 m-cy - 30 punktów
30%- waga kryterium (przyjmuje się, że 1% = 1 pkt, co da wynik punktowy w kryterium OP)
3. Zamawiający za najkorzystniejszą uzna ofertę, która otrzyma największą liczbę punktów stanowiących sumę punktów uzyskanych w poszczególnych w/w kryteriach. Wszystkie obliczenia zostaną dokonane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
4. Zamawiający może przyznać wykonawcy maksymalnie 100 punktów.
5. Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera w pierwszej kolejności ofertę z najniższą ceną.
VII. SPOSÓB POROZUMIENIA SIĘ ZAMAWIAJĄCEGO Z WYKONAWCĄ
1. W postępowaniu obowiązuje zasada pisemności. Oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje Zamawiający i Wykonawcy mogą przekazywać drogą elektroniczną.
2. Każdy wykonawca może zwrócić się do Zamawiającego o wyjaśnienie treści niniejszej specyfikacji. Zamawiający jest zobowiązany niezwłocznie udzielić wyjaśnień, nie później niż na dwa dni przed upływem terminu składania ofert pod warunkiem, że wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji wpłynął do zamawiającego nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert.
3. Wszelkie spory o roszczenia cywilnoprawne w sprawach, w których zawarcie ugody jest dopuszczalne, mediacje lub inne polubowne rozwiązanie sporu prowadzone będzie przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, wybranym mediatorem albo osobą prowadzącą inne polubowne rozwiązanie sporu.
IX. WYMAGANIA DOTYCZĄCE WADIUM Wadium nie jest wymagane.
X. TERMIN ZWIĄZANIA OFERTĄ
Składający ofertę pozostaje nią związany przez okres 60 dni od ostatecznego terminu składania ofert.
XI. OPIS SPOSOBU PRZYGOTOWANIA OFERTY
1. Ofertę należy sporządzić w języku polskim pod rygorem nieważności w formie pisemnej, podpisaną przez uprawnionego przedstawiciela wykonawcy.
2. Oferta oraz wszelkie załączniki powinny być podpisane czytelnym podpisem lub nieczytelnym podpisem wraz z pieczątką imienną, a także parafowane przez wykonawcę na każdej stronie lub w formie dokumentu elektronicznego podpisanego podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym.
3. Dokumenty składane w formie kopii muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez wykonawcę.
4. Zaleca się, aby wszystkie dokumenty tworzące ofertę były spięte (zszyte) i posiadały kolejno ponumerowane strony oferty.
5. Wykonawca może przed upływem terminu do składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę.
6. Oferta złożona po terminie przewidzianym na składanie ofert zostanie niezwłocznie zwrócona Wykonawcy.
XIII. UMOWA O WYKONANIE ZAMÓWIENIA
1. Umowa zostanie zawarta przez Zamawiającego i wybranego Wykonawcę niezwłocznie po udzieleniu promesy Gminie Skarszewy przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz podpisania umowy o udzielenie dotacji pomiędzy Gminą Skarszewy a Zamawiającym.
2. Zawarcie umowy nastąpi na warunkach określonych we wzorze umowy stanowiącym Załącznik Nr 4 do niniejszej zapytania.
3. Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana będzie uchylał się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia, Zamawiający wybierze ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, bez przeprowadzenia ich ponownego badania i oceny.
XIV. WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZABEZPIECZENIA NALEŻYTEGO WYKONANIA UMOWY.
Nie jest wymagane.
XV. PODWYKONAWSTWO
Zamawiający nie wyraża zgody na podwykonawstwo zamówienia.

Kontakt:
VIII. OSOBY UPRAWNIONE DO POROZUMIEWANIA SIĘ Z WYKONAWCAMI
Osobami uprawnionymi do porozumiewania się z wykonawcami jest: Karo! Szczepiński. Informacje w sprawie zamówienia udziela się w dni robocze w godzinach 8.00-16.00, tel. 606 916 243, e-mail: projekty@parafiaszczodrowo.pl.

Podobne przetargi

Przetargi z podobnych kategorii

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.