Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
1060z dziś
7188z ostatnich 7 dni
23542z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Przygotowanie ekspertyzy

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Przygotowanie ekspertyzy

Data zamieszczenia: 2024-04-12
Dane kontaktowe Zamawiającego: Ministerstwo Klimatu i Środowiska
ul. Wawelska 52/54
00-922 Warszawa
powiat: Warszawa
departament.gospodarki.odpadami@klimat.gov.pl
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
Wadium: ---
Nr telefonu: ---
Termin składania ofert: 2024-04-22 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
I.
Opis przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie ekspertyzy pod nazwą "Opracowanie merytorycznych
podstaw wykonania kompleksowej oceny stanu środowiska oraz opracowania i wykonania planu
poprawy stanu środowiska na wielkoobszarowych terenach zdegradowanych."
Cel opracowania
W celu rozwiązania problemu składowisk i innych miejsc gromadzenia odpadów wytworzonych
w przeszłości na terenach państwowych zakładów przemysłowych, w czasach przed obowiązywaniem
szczegółowych, współczesnych przepisów regulujących gospodarowanie odpadami i ochronę
środowiska (tj. przed 1 października 2001 r.), przyjęto ustawę z dnia 16 czerwca 2023 r.
o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1719), tzw. ustawę o WTZ.
Efektem planowanych działań będzie przede wszystkim zabezpieczenie lub zagospodarowanie
historycznych odpadów i ograniczenie wpływu wywołanego przez nie zanieczyszczenia na środowisko
i zdrowie ludzi. Przepisy ustawy o WTZ mają charakter specustawy dedykowanej konkretnym,
wymienionym w załączniku do ww. ustawy miejscom1, które zostały uznane za najbardziej
niebezpieczne. Ustawa przewiduje również identyfikację jeszcze nierozpoznanych wielkoobszarowych
terenów zdegradowanych (WTZ) i wprowadzenie ich do ewidencji, którą będzie prowadzić Główny
Inspektor Ochrony Środowiska.
Przepisy ww. ustawy przewidują szeroki katalog źródeł finansowania, w tym środki Unii Europejskiej
(Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Europejski Fundusz Rozwoju
Regionalnego, Fundusz Spójności, Fundusz Invest EU) oraz krajowych funduszy ochrony środowiska,
wskazując również na możliwość pozyskania przez właściwy organ środków z innych źródeł. Ponadto,
ustawa rozwiązuje kluczowy problem szacowania kosztów działań niezbędnych do podjęcia w celu
poprawy stanu środowiska w poszczególnych miejscach, co pozwoli w przyszłości składać wnioski o
przyznanie dofinansowania. Treść planu poprawy stanu środowiska na WTZ zależy bowiem od
wyników kompleksowej oceny stanu środowiska na tym terenie, której przygotowanie umożliwiają
przepisy ustawy.
Jako pierwszy etap prac na WTZ przewidziano wykonanie kompleksowej oceny stanu środowiska,
zwanej dalej kompleksową oceną. Zakres tej oceny wskazano w art. 6 ust. 2 ustawy o WTZ.
Kompleksowa ocena obejmuje badania właściwości odpadów, badania zanieczyszczenia powierzchni
ziemi, wód powierzchniowych i podziemnych, a także w razie potrzeby - badania zanieczyszczenia
powietrza oraz inne niezbędne badania konieczne do opracowania projektu planu poprawy stanu
środowiska na WTZ.
Na podstawie wykonanej kompleksowej oceny przygotowuje się projekt planu poprawy stanu
środowiska na WTZ, którego zakres określono w art. 6 ust. 15 ustawy o WTZ, zwany dalej projektem
1 Aktualnie ustawa obejmuje 5 terenów:
Zakładów Chemicznych ,,Zachem" w Bydgoszczy,
Zakładów Chemicznych ,,Organika-Azot" w Jaworznie,
Zakładów Chemicznych ,,Tarnowskie Góry" w Tarnowskich Górach,
Zakładów Przemysłu Barwników ,,Boruta" w Zgierzu,
Zakładów Włókien Chemicznych ,,Wistom" w Tomaszowie Mazowieckim.planu. Projekt planu zawiera informacje o planowanym sposobie i harmonogramie usuwania odpadów
lub zabezpieczenia i rekultywacji miejsc gromadzenia lub składowisk historycznych odpadów
przemysłowych, przetwarzania tych odpadów, rekultywacji gruntów, remediacji zanieczyszczonej
powierzchni ziemi, przeprowadzenia działań na rzecz ochrony wód powierzchniowych i podziemnych,
a także o ile jest to konieczne - odtwarzania elementów przyrodniczych, usuwania drzew i krzewów,
monitoringu stanu środowiska i stabilności geotechnicznej zgromadzonych odpadów. Dodatkowo
projekt planu przewiduje również rozmieszczenie tablic ostrzegawczych, ogrodzenie terenu,
prowadzenie wizyjnego systemu kontroli składowisk i miejsc gromadzenia odpadów, a także
ograniczenie sposobu użytkowania nieruchomości na WTZ.
Projekt planu poprawy stanu środowiska na WTZ załącza się do wniosku o wydanie decyzji w sprawie
poprawy stanu środowiska, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o WTZ. Dokumenty, które powinny
być dołączane do wniosku wskazuje art. 7 ust. 6 ustawy o WTZ. Oprócz projektu planu do wniosku
dołącza się również między innymi oszacowanie kosztów wykonania projektowanego planu, wykaz
nieruchomości, na których plan będzie wykonywany z uwzględnieniem nieruchomości podlegających
wywłaszczeniu albo czasowemu zajęciu, wykaz wygasających decyzji administracyjnych i decyzji
administracyjnych zachowujących moc.
Decyzja w sprawie poprawy stanu środowiska jest wydawana na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o WTZ,
a jej zakres określono w art. 8 ust. 3 tej ustawy. Oprócz planu poprawy stanu środowiska oraz informacji
wynikających z wyżej opisanych dokumentów załączonych do wniosku, decyzja ta powinna zawierać
także określenie sposobu potwierdzenia wykonania planu, w tym przedłożenia dokumentacji oraz
wyników badań stanu środowiska.
Określenie w przepisach szczegółowego zakresu kompleksowej oceny i przygotowywanego na jej
podstawie projektu planu nie przesądza jednak sposobu ich wykonania. Istnieje zatem potrzeba
ułatwienia właściwemu organowi (wójt, burmistrz lub prezydent miasta albo regionalny dyrektor
ochrony środowiska - dla terenów zamkniętych) podjęcia decyzji o sposobie przeprowadzenia
odpowiednich badań oraz o wyborze skutecznych działań służących poprawie stanu środowiska.
Decyzja ta powinna być podejmowana z uwzględnieniem oceny zagrożenia dla zdrowia ludzi i stanu
środowiska oraz obecnego i przyszłego sposobu zagospodarowania terenu, indywidualnie dla danego
WTZ. W świetle powyższego konieczne jest opracowanie ujednoliconych procedur dotyczących tego
zadania.
Najważniejsze akty prawne dotyczące przedmiotu opracowania
1.
2.
3.
Ustawa o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych2, zwana dalej ustawą o WTZ.
Ustawa Prawo ochrony środowiska3, zwana dalej ustawą Poś, oraz wydane na jej podstawie
akty wykonawcze, w tym przede wszystkim:
-
rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni
ziemi4,
-
rozporządzenie w sprawie dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu5,
-
rozporządzenie. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu6.
Ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie7, zwana dalej ustawą szkodową,
oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze, w tym przede wszystkim:
-
rozporządzenie w sprawie działań naprawczych8,
Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o wielkoobszarowych terenach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1719).
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.).
4 rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi
(Dz.U. z 2016 r., poz. 1395).
5 rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 11 grudnia 2020 r. w sprawie dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu
(Dz. U. z 2020 poz. 2279).
6 rozporządzenie ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2021 r. poz.
845).
7 Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2020 r. poz. 2187 z późn. zm.).
8 rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie działań naprawczych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1396).
2
rozporządzenie w sprawie kryteriów oceny wystąpienia szkody w środowisku9.
Ustawa - Prawo wodne10, zwana dalej ustawą - Prawo wodne, oraz wydane na jej podstawie
akty wykonawcze, w tym przede wszystkim:
-
rozporządzenie w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu jednolitych części wód
podziemnych11,
-
rozporządzenie w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i
stanu chemicznego oraz sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód
powierzchniowych, a także środowiskowych norm jakości dla substancji
priorytetowych12,
-
rozporządzenie w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi13,
-
rozporządzenie w sprawie nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu
okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli14.
Ustawa o odpadach15, zwana dalej ustawa o odpadach, oraz wydane na jej podstawie akty
wykonawcze, w tym przede wszystkim:
-
rozporządzenie w sprawie składowisk odpadów16,
-
rozporządzenie w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami17.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie
odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy18.
Dyrektywa 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie
odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom
wyrządzonym środowisku naturalnemu19.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie
emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola)20, tzw.
,,dyrektywa IED".
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008
r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego
i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie21
(WE) nr 1907/2006, tzw. ,,rozporządzenie CLP".
Słowniczek pojęć dotyczących zakresu opracowania
Badania zanieczyszczenia gleby i ziemi - rozumie się przez to pomiary zawartości substancji
powodującej ryzyko w glebie i w ziemi, w tym pobieranie próbek oraz związane z tymi pomiarami
badania właściwości gleby i ziemi.
Gospodarowanie odpadami - rozumie się przez to zbieranie, transport, przetwarzanie odpadów,
łącznie z nadzorem nad tego rodzaju działaniami, jak również późniejsze postępowanie z miejscami
9 rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie kryteriów oceny wystąpienia szkody w środowisku (Dz. U. z 2019
r., poz. 1383).
10 Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478 z późn. zm.).
11 rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 11 października 2019 r. w sprawie kryteriów i sposobu oceny
stanu jednolitych części wód podziemnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1383).
12 rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i
stanu chemicznego oraz sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych, a także środowiskowych norm jakości dla
substancji priorytetowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1475).
13 rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2007 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r.
poz. 2294).
14 rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2019 r. w sprawie nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie
wykorzystywanym do kąpieli (Dz. U. z 2019 r. poz. 255).
15 Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.).
16 rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów (Dz.U. z 2022 r. poz. 1902).
17 rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. 2015 poz.
796),
18 Dz. Urz. UE L 312 z 22.11.2008, str. 3.
19 Dz. Urz. UE L 143/56 z 30.04.2004, str. 56; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 8, str. 357.
20 Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, str. 17.
21 Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.unieszkodliwiania odpadów oraz działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub
pośrednika w obrocie odpadami.
Historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi - rozumie się przez to zanieczyszczenie powierzchni
ziemi, które zaistniało przed dniem 30 kwietnia 2007 r. lub wynika z działalności, która została
zakończona przed dniem 30 kwietnia 2007 r.; rozumie się przez to także szkodę w środowisku w
powierzchni ziemi w rozumieniu art. 6 pkt 11 lit. c ustawy szkodowej, która została spowodowana przez
emisję lub zdarzenie, od którego upłynęło więcej niż 30 lat.
Istotne zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska - rozumie się przez to zagrożenie
występujące na danym obszarze spowodowane zanieczyszczeniem środowiska przynajmniej jedną
substancją:
a) niebezpieczną w rozumieniu art. 3 pkt 37 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 877),
b) powodującą ryzyko w rozumieniu art. 3 pkt 37a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska,
c) stwarzającą szczególne zagrożenie dla środowiska, o której mowa w art. 160 ust. 2 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, lub określoną w przepisach wydanych na podstawie art.
160 ust. 3 tej ustawy,
d) priorytetową w rozumieniu art. 16 pkt 56 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z
2022 r. poz. 2625 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 295, 412 i 877),
e) szczególnie szkodliwą dla środowiska wodnego w rozumieniu art. 16 pkt 57 ustawy z dnia 20 lipca
2017 r. - Prawo wodne,
f) zanieczyszczającą w rozumieniu art. 16 pkt 58 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne
- potwierdzonym badaniami, dostępnymi informacjami lub danymi przynajmniej na części tego
obszaru, którego skutkiem jest przekroczenie standardów jakości środowiska w rozumieniu art. 3 pkt
34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, mogącym mieć wpływ na zdrowie
ludzi lub stan środowiska, z uwzględnieniem postaci chemicznej zanieczyszczenia, jego biodostępności,
możliwości jego rozprzestrzeniania się oraz potencjalnych dróg narażenia ludzi i elementów środowiska
na kontakt z zanieczyszczeniem.
Miejsce gromadzenia historycznych odpadów przemysłowych - rozumie się przez to miejsce
niebędące składowiskiem odpadów w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699, z późn. zm.), w którym znajdują się odpady przemysłowe
zgromadzone przed dniem 1 października 2001 r. i wytworzone przez zakład w rozumieniu art. 3 pkt 48
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, za pomocą którego w przeszłości
działalność gospodarczą prowadzili Skarb Państwa, państwowa osoba prawna lub jednostki gospodarki
uspołecznionej, nawet jeżeli po dniu 1 października 2001 r. w tym miejscu nadal były umieszczane
odpady przemysłowe lub inne odpady.
Odpady - rozumie się przez to każdą substancję lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się,
zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest obowiązany.
Powierzchnia ziemi - rozumie się przez to ukształtowanie terenu, glebę, ziemię oraz wody gruntowe,
z tym że:
a) gleba - oznacza górną warstwę litosfery, złożoną z części mineralnych, materii organicznej, wody
glebowej, powietrza glebowego i organizmów, obejmującą wierzchnią warstwę gleby i podglebie,
b) ziemia - oznacza górną warstwę litosfery, znajdującą się poniżej gleby, do głębokości oddziaływania
człowieka,
c) wody gruntowe - oznaczają wody podziemne w rozumieniu art. 9 ust. 1 pkt 22 ustawy - Prawo
wodne, które znajdują się w strefie nasycenia i pozostają w bezpośredniej styczności z gruntem lub
podglebiem.Rekultywacja gruntów - rozumie się przez to nadanie lub przywrócenie gruntom zdegradowanym albo
zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych przez właściwe ukształtowanie rzeźby
terenu, poprawienie właściwości fizycznych i chemicznych, uregulowanie stosunków wodnych,
odtworzenie gleb, umocnienie skarp oraz odbudowanie lub zbudowanie niezbędnych dróg;
Remediacja - rozumie się przez to poddanie gleby, ziemi i wód gruntowych działaniom mającym na
celu usunięcie lub zmniejszenie ilości substancji powodujących ryzyko, ich kontrolowanie oraz
ograniczenie rozprzestrzeniania się, tak aby teren zanieczyszczony przestał stwarzać zagrożenie dla
zdrowia ludzi lub stanu środowiska, z uwzględnieniem obecnego i, o ile jest to możliwe, planowanego
w przyszłości sposobu użytkowania terenu; remediacja może polegać na samooczyszczaniu, jeżeli
przynosi największe korzyści dla środowiska.
Składowisko odpadów - rozumie się przez to obiekt budowlany przeznaczony do składowania
odpadów;
Składowisko historycznych odpadów przemysłowych - rozumie się przez to składowisko odpadów
w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, w którym znajdują się
odpady przemysłowe zgromadzone przed dniem 1 października 2001 r. i wytworzone przez zakład w
rozumieniu art. 3 pkt 48 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, za pomocą
którego w przeszłości działalność gospodarczą prowadzili Skarb Państwa, państwowa osoba prawna lub
jednostki gospodarki uspołecznionej, nawet jeżeli po dniu 1 października 2001 r. na tym składowisku
nadal były umieszczane odpady przemysłowe lub inne odpady.
Wielkoobszarowy teren zdegradowany - rozumie się przez to teren o powierzchni przynajmniej 10
ha, na którym znajduje się składowisko historycznych odpadów przemysłowych lub miejsce
gromadzenia historycznych odpadów przemysłowych wraz z sąsiadującymi obszarami, na których
występuje istotne zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska spowodowane emisją w
rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska z tego
składowiska lub miejsca.
Substancja powodująca ryzyko - rozumie się przez to substancję stwarzającą zagrożenie i mieszaninę
stwarzającą zagrożenie, należącą co najmniej do jednej z klas zagrożenia wymienionych w częściach
2-5 załącznika I do rozporządzenia CLP, w szczególności substancje powodujące ryzyko, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 101a ust. 5 pkt 1 ustawy Poś.
Władający nieruchomością - rozumie się przez to właściciela nieruchomości, a w przypadku
ustanowienia użytkowania wieczystego na nieruchomości - użytkownika wieczystego.
Zanieczyszczenie powierzchni ziemi - rozumie się przez to zanieczyszczenie powierzchni ziemi, o
którym mowa w art. 101a ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, tj.
przekroczenie dopuszczalnych zawartości substancji powodujących ryzyko w glebie lub w ziemi.
Zanieczyszczenie wód - rozumie się przez to zanieczyszczenie wody w wyniku prowadzonej
działalności przemysłowej prowadzące do przekroczenia wartości granicznej wskaźników jakości wód
dla odpowiedniej klasy wód określonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo
wodne.
Zakres pracy
1. Wskazanie i wyjaśnienie ogólnych zasad określania zakresu, obszaru, sposobu, metod i kosztów
wykonania kompleksowej oceny stanu środowiska, w zakresie:
a) badań właściwości odpadów,
b) badań zanieczyszczenia powierzchni ziemi,
c) badań wód powierzchniowych i podziemnych,
d) badań zanieczyszczenia powietrza oraz innych niezbędnych badań koniecznych
do opracowania projektu planu poprawy stanu środowiska na WTZ, w tym w zakresie
wskazania kiedy ich wykonanie jest konieczne;2. Opisanie kilku wariantów zakresu, obszaru, sposobu, metod i kosztów wykonania badań
wskazanych w pkt. 1, wybranych w oparciu o możliwość zapewnienia rzetelnej oceny stanu
środowiska, wraz ze wskazaniem, które z nich powinny być preferowane w różnych
okolicznościach faktycznych, opierając się na historycznych i aktualnych przykładach
występujących w praktyce z ewentualnym uwzględnieniem istniejących analiz;
3. Przygotowanie podstaw merytorycznych dotyczących opracowania projektu i wykonania planu
poprawy stanu środowiska na WTZ, które powinny zawierać:
a) rekomendacje dotyczące:
?uwzględniania wyników kompleksowej oceny stanu środowiska w podejmowaniu decyzji
o zakresie, sposobie i metodach wykonania planu poprawy stanu środowiska na WTZ,
?harmonogramu realizacji prac, w tym określenie jakie czynniki należy brać pod uwagę przy
podejmowaniu decyzji, które działania należy przeprowadzić w pierwszej kolejności z
uwagi na największe istotne zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, szczególnie
w przypadku niedostatku środków finansowych na wykonanie całego przedsięwzięcia w
krótkiej perspektywie czasowej;
b) opis możliwych do zastosowania w praktyce metod usuwania odpadów oraz zabezpieczenia i
rekultywacji miejsc gromadzenia lub składowisk historycznych odpadów przemysłowych, wraz
z opisem właściwych metod przetwarzania tych odpadów, w tym wskazanie sposobów
zagwarantowania, że zostaną one zagospodarowane zgodnie z przepisami;
c) wskazanie przypadków, gdy na WTZ powinna zostać wykonana rekultywacja gruntów oraz opis
możliwych do zastosowania w praktyce metod rekultywacji gruntów;
d) opis możliwych do zastosowania w praktyce metod remediacji zanieczyszczonej powierzchni
ziemi w sytuacji, gdy na danym terenie gromadzone lub składowane są odpady, określenie
przypadków, w których powinno się wykonywać remediację równolegle z usuwaniem odpadów
oraz przypadków, w których należy wstrzymać remediację do czasu usunięcia odpadów oraz
wskazanie działań doraźnych, które powinny być podejmowane w czasie usuwania odpadów,
aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się zanieczyszczenia w powierzchni ziemi i wodach;
e) opis możliwych do zastosowania w praktyce działań na rzecz ochrony wód powierzchniowych
i podziemnych na WTZ;
f) zaproponowanie zasad odtwarzania elementów przyrodniczych na WTZ;
g) wskazanie przypadków, gdy jest konieczne usuwanie drzew i krzewów na WTZ oraz zasad
i metod, które pozwalają je zachować, zaproponowanie działań kompensacyjnych w przypadku
usunięcia drzew i krzewów z WTZ;
h) wskazanie zakresu, sposobu i metod wykonania monitoringu stanu środowiska i stabilności
geotechnicznej zgromadzonych odpadów w trakcie wykonywania na WTZ działań w zakresie
poprawy stanu środowiska;
i)zaproponowanie wzoru tablic ostrzegawczych do postawienia przy granicy składowiska lub
miejsca gromadzenia historycznych odpadów przemysłowych, lub obszaru, na którym
przeprowadza się remediację powierzchni ziemi;
j)określenie przypadków, w których powinno się zamontować ogrodzenie lub prowadzić wizyjny
system kontroli składowisk i miejsc gromadzenia historycznych odpadów przemysłowych z
uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzi w przypadku
ich przebywania na tym obszarze lub dla zachowania efektów działań z zakresu poprawy stanu
środowiska, zaproponowanie przykładowych rozwiązań technicznych w tym zakresie;
k) określenie przypadków, w których powinno się zamontować ogrodzenie obszaru, na którym
przeprowadza się remediację powierzchni ziemi, zaproponowanie przykładowych rozwiązań
technicznych w tym zakresie;l)
zaproponowanie zasad ograniczania sposobu użytkowania nieruchomości na WTZ w celu
zapewnienia bezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi;
m) dla wszystkich wyżej opisanych działań - wskazanie:
?różnych wariantów zapewnienia poprawy stanu środowiska na WTZ wraz z analizą
skutków ich przyjęcia dla zdrowia ludzi, stanu środowiska i kosztów przedsięwzięcia;
?wskazanie przeciętnych kosztów poszczególnych proponowanych metod oraz ich
możliwych kombinacji;
4. Opisanie możliwych przeszkód natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, które można napotkać
w przypadku wykonywania planu poprawy, sposobu ich unikania oraz pokonywania napotkanych
trudności. Wskazanie krajowych i zagranicznych przykładów prawidłowo i błędnie wykonanych
planów poprawy stanu środowiska na terenach zdegradowanych;
5. Wskazanie sposobu szacowania kosztów wykonania projektowanego planu poprawy stanu
środowiska na WTZ, w tym kosztów obciążających poszczególne nieruchomości na WTZ;
6. Zaproponowanie sposobu skutecznego komunikowania, form i sposobu prowadzenia dialogu z
lokalną społecznością w sprawie działań dotyczących poprawy stanu środowiska na WTZ, w celu
zagwarantowania poparcia dla prowadzonych projektów i zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie
prowadzonych prac;
7. Określenie zakresu i sposobu wykonania dokumentacji potwierdzającej wykonanie planu poprawy
stanu środowiska na WTZ, w tym badań stanu środowiska;
8. Zaproponowanie zasad opracowywania wykazu nieruchomości, na których plan będzie
wykonywany z uwzględnieniem nieruchomości podlegających wywłaszczeniu albo czasowemu
zajęciu. Określenie przypadków, w których nieruchomość powinna być bezwzględnie przeznaczona
do wywłaszczenia oraz przypadków, gdy dla osiągnięcia celów planu wystarczające będzie czasowe
zajęcie nieruchomości;
9. Wskazanie zasad przejmowania gruntów Skarbu Państwa dla potrzeb wykonania planu poprawy
stanu środowiska i utrzymania niezbędnych instalacji ochrony środowiska na WTZ;
10. Opisanie możliwych sposobów wykorzystania gruntów na WTZ po zakończeniu wykonywania
planu poprawy stanu środowiska;
11. Wskazanie zasad i sposobu identyfikacji dotychczas nierozpoznanych WTZ.
3. Forma odbioru: przekazanie plików *.docx i *.pdf zawierających ekspertyzę, przekazanie plików
*.docx i *.pdf ze streszczeniem które stanowi nie więcej niż 10 stron znormalizowanego
maszynopisu - 13 Times New Roman, przekazanie prezentacji PowerPoint w formacie *.pptx i *.pdf
zawierającej podsumowanie wyników ekspertyzy, obejmującej od 10 do 20 slajdów wraz z stroną
tytułową i zakończeniem na adres e-mail - departament.gospodarki.odpadami@klimat.gov.pl lub na
elektronicznym nośniku danych tj. na urządzeniu przenośnym zawierającym pamięć nieulotną typu
flash, zaprojektowanym do współpracy z komputerem przez port USB (np. pendrive w obudowie
drewnianej lub z plastiku z recyklingu), a także 2 egzemplarzy wersji papierowej - wydruk
komputerowy Dzieła dwustronny na papierze ekologicznym tj. na papierze na bazie włókien z
odzysku, na papierze pochodzącego z recyklingu lub papierze na bazie włókien pierwotnych.
4. Gotowe Dzieło w formie elektronicznej, edytowalnej, w tym ekspertyzę i jej streszczenie, które
stanowi nie więcej niż 10 stron znormalizowanego maszynopisu - 13 Times New Roman, w
formacie *.docx i *.pdf, prezentację PowerPoint w formacie *.pptx i *.pdf zawierającą
podsumowanie wyników ekspertyzy, obejmującą od 10 do 20 slajdów wraz z stroną tytułową
i zakończeniem, zostanie przekazane Zamawiającemu za pośrednictwem poczty elektronicznej lub
na elektronicznym nośniku danych tj. na urządzeniu przenośnym zawierającym pamięć nieulotną
typu flash, zaprojektowanym do współpracy z komputerem przez port USB (np. pendrive w
obudowie drewnianej lub z plastiku z recyklingu), a także 2 egzemplarzy wersji papierowej - wydruk
komputerowy Dzieła dwustronny na papierze ekologicznym tj. na papierze na bazie włókien z
odzysku, na papierze pochodzącego z recyklingu lub papierze na bazie włókien pierwotnych.
5. MKiŚ zastrzega sobie wyłączne prawa autorskie do przekazanego materiału.

Składanie ofert:
IV. Termin i wymagania dotyczące składania ofert
1. Terminem składania ofert jest 22 kwietnia 2024 r.
3. Forma w jakiej ma być złożona oferta - przekazanie pocztą elektroniczną na adres:
departament.gospodarki.odpadami@klimat.gov.pl.

Miejsce i termin realizacji:
V. Terminy i warunki realizacji zamówienia, w tym m.in. informacje o sposobie odbioru
zamówienia, karach umownych, prawach autorskich czy przetwarzaniu danych osobowych
1. Termin prezentacji wstępnej koncepcji pracy na spotkaniu z Zamawiającym -
nie później 5 dni roboczych przed spotkaniem z Zamawiającym, które odbędzie się w siedzibie
Ministerstwa Klimatu i Środowiska nie później niż do dnia 7 czerwca 2024 r.
2. Termin dostarczenia pracy do odbioru - nie później niż 25 września 2024 r.

Wymagania:
II. Warunki udziału w postępowaniu opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania
1. Wykonawca dysponuje następującymi osobami zdolnymi do wykonania zamówienia:
1) co najmniej jedną osobą, która:
a) posiada stopień naukowy minimum doktora w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych,
b) posiada doświadczenie w okresie ostatnich 5 latach przed terminem składania ofert polegające
na wykonaniu co najmniej 3 publikacji, ekspertyz, opinii lub opracowań studialnych w zakresie
inżynierii środowiska (gospodarka odpadami), których była autorem lub współautorem;
2) co najmniej jedną osobą, która:
a) ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie i posiada tytuł zawodowy
w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie nauk biologicznych, nauk
chemicznych lub dziedziny nauk o Ziemi i środowisku,
b) posiada doświadczenie w okresie ostatnich 5 latach przed terminem składania ofert polegające
na wykonaniu co najmniej 3 ekspertyz, opinii lub opracowań studialnych w zakresie geologii
lub hydrogeologii (możliwości rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w środowisku gruntowo-
wodnym), których była autorem lub współautorem;
3) co najmniej jedną osobą, która:
a) posiada stopień naukowy minimum doktora w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych w
dyscyplinie nauk biologicznych, nauk chemicznych lub dziedziny nauk o Ziemi i środowisku,b) posiada doświadczenie w okresie ostatnich 10 lat przed terminem składania ofert, polegające na
wykonaniu co najmniej 5 publikacji, ekspertyz, opinii lub opracowań studialnych w zakresie
toksykologii lub eko-toksykologii (wpływ substancji toksycznych na organizmy, populacje i
ekosystemy, ocena ryzyka zdrowotnego i środowiskowego wynikającego z zanieczyszczenia
środowiska spowodowanego obecnością różnego rodzaju odpadów), których była autorem lub
współautorem;
4) co najmniej jedną osobą, która:
a) ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie i posiada tytuł zawodowy
w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych,
b) posiada doświadczenie w okresie ostatnich 5 latach przed terminem składania ofert polegające
na wykonaniu co najmniej 3 publikacji, ekspertyz, opinii lub opracowań studialnych w zakresie
planowania i zagospodarowania przestrzennego, których była autorem lub współautorem;
5) co najmniej jedną osobą, która:
a) ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie i posiada tytuł zawodowy
w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka
przestrzenna albo w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria
lądowa, geodezja i transport,
b) posiada doświadczenie w okresie ostatnich 5 latach przed terminem składania ofert polegające
na wykonaniu co najmniej 3 publikacji, ekspertyz, opinii lub opracowań studialnych w zakresie
gospodarki nieruchomościami, których była autorem lub współautorem.
Definicje wskazanych wyżej dziedzin nauk wskazano w załączniku do Ministra Edukacji I Nauki z dnia
11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych
(Dz.U. z 2022 r., poz. 2202).
Zamawiający dopuszcza, aby Wykonawca w celu spełnienia powyższego warunku, zaproponował
osoby, które ukończyły studia na uczelniach zagranicznych. W takim przypadku zastosowanie ma art.
326 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742).
Zamawiający dopuszcza, aby Wykonawca w celu wykazania spełniania warunków udziału
w postępowaniu zaproponował jedną osobę, która będzie łączyła doświadczenie dwóch lub więcej osób.
Na potwierdzenie spełniania niniejszego warunku Wykonawca przedstawi wykaz osób, które są
przewidziane do zaangażowania w realizację projektu wraz z opisem wykształcenia, doświadczenia
i wykazami publikacji, ekspertyz, opinii lub opracowań studialnych, które wykonywały.
2. W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia, Wykonawcy mogą polegać na zdolnościach innych podmiotów, jeśli podmioty
te zrealizują usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane, na zasadach określonych w art. 118
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605),
zwanej dalej ustawą Pzp. W takim przypadku Wykonawca musi udowodnić Zamawiającemu, że
realizując zamówienie będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów, w szczególności
przedstawiając zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na
potrzeby realizacji zamówienia.
3. Jeżeli zdolności techniczne lub zawodowe, podmiotu, o którym mowa w ust. 2, nie potwierdzają
spełnienia przez Wykonawcę warunku udziału w postępowaniu lub zachodzą wobec tych podmiotów
podstawy wykluczenia, Zamawiający żąda, aby Wykonawca w terminie określonym przez
Zamawiającego:
1) zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami lub
2) zobowiązał się do osobistego wykonania odpowiedniej części zamówienia, jeżeli wykaże
wymagane zdolności techniczne lub zawodowe.
III. Informacja o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych
kryteriów oceny ofert
1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, Zamawiający będzie kierował się następującymi
kryteriami:L.p.
Kryterium oceny ofert
Liczba punktów
(waga)
1.Cena ,,C"60
2.Doświadczenie osób ,,D"40
Razem
100
Maksymalnie oferent może uzyskać 100 pkt. na co składają się punkty uzyskane za spełnienie
poszczególnych kryteriów określonych w powyższej tabeli.
2. Zamawiający dokona oceny złożonych ofert, zgodnie z następującymi zasadami:
1)
Kryterium ,,Cena"
Za to kryterium Wykonawca może uzyskać maksymalnie 60 punktów. Punkty w kryterium
zostaną przyznane na podstawie podanej przez Wykonawcę w ofercie ceny brutto oferty.
Ocena punktowa w ramach kryterium zostanie dokonana zgodnie ze wzorem:
P?
i
gdzie:
Pi
-
Cmin -
Ci
2)
-
C ? 60
C
min
i
liczba punktów, jakie otrzyma badana oferta za kryterium
,,Cena",
najniższa cena brutto wykonania przedmiotu zamówienia spośród
wszystkich ważnych i nie odrzuconych ofert,
cena brutto badanej oferty;
Kryterium ,,Doświadczenie osób"
Ocena kryterium ,,doświadczenie osoby (D)" zostanie dokonana na podstawie wykazu osób
znajdującego się w formularzu oferty, w którym wykaże w odniesieniu do osób, o których mowa
w rozdziale III zapytania ofertowego, ponad warunek udziału w postępowaniu, inne niż
wykazane w rozdziale II, doświadczenie zdobyte w okresie ostatnich 10 lat przed terminem
składania ofert, polegające na wykonaniu publikacji lub ekspertyzy lub opinii lub opracowań
studialnych w zakresie wskazanym w rozdziale III, których przynajmniej jedna z tych osób była
autorem lub współautorem. Za każde wykazane w formularzu oferty - do kryterium oceny ofert
doświadczenie, spełniające wymagania Zamawiającego, Wykonawca otrzyma 10 punktów.
Łącznie Wykonawca może otrzymać maksymalnie 40 punktów.
Oferty, które wpłyną po terminie nie będą
rozpatrywane.
2. Informacje, jakie Wykonawca musi uwzględnić w ofercie:
?
?
konspekt ekspertyzy i informacje o planowanym sposobie jej wykonania w postaci pliku *.docx
(maksymalnie 5 stron znormalizowanego maszynopisu ppt 13 Times New Roman), przy czym
treść oferty musi zawierać sposób wykonania wszystkich elementów ekspertyzy zgodnie z
opisem przedmiotu zamówienia zawartym w rozdziale I;
wskazanie osoby kierującej wykonaniem zamówienia oraz wykaz osób, które będą wykonywały
zamówienie, wraz z informacjami potwierdzającymi spełnienie warunków, o których mowa w
rozdziale II;?
wskazanie ceny wykonania zamówienia zawierającej wszystkie koszty związane z realizacją
zamówienia wraz z należnym podatkiem VAT, przy czym ustalenie prawidłowej stawki
podatku VAT, zgodnej z obowiązującymi przepisami, należy do Wykonawcy, cenę należy
podać w złotych polskich z dokładnością do 1 grosza.
6. Kary umowne - wskazano w załączonym wzorze umowy.
7. Termin płatności: 18 dni od przekazania faktury przez Wykonawcę.
VI. Wymogi dotyczące klauzul społecznych i aspektów zielonych zamówień
Brak.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska otrzymało certyfikat Zarządzania Środowiskowego, zgodny z
rozporządzeniem EMAS, w oparciu o Politykę Środowiskową, zatwierdzoną przez Ministra Klimatu i
Środowiska. W związku z tym, zaleca się, aby Wykonawca zapoznał się z treścią Polityki
Środowiskowej dostępną na stronie https://www.gov.pl/web/klimat/emas-w-ministerstwie.
VII.
Informacje dodatkowe1. Niniejsze zamówienie prowadzone jest w trybie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
którego wartość nie przekracza równowartości kwoty 130 000 złotych (art. 2, ust. 1, pkt. 1 Ustawy
pzp).
2. Niniejsza oferta nie stanowi oferty w myśl art. 66 Kodeksu Cywilnego, jak również nie jest
ogłoszeniem w rozumieniu ustawy Pzp oraz nie stanowi zobowiązania Ministerstwa do przyjęcia
którejkolwiek z ofert.
3. W celu zapewnienia porównywalności wszystkich ofert Zamawiający zastrzega sobie prawo do
skontaktowania się z wybranymi Wykonawcami w celu wyjaśnienia niejasności.
4. MKiŚ zawiera umowy na podstawie własnych wzorów umów. Projekt umowy w załączeniu.
5. Do niniejszego zamówienia znajdują zastosowanie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.
Klauzula informacyjna - w załączeniu.

Kontakt:
Osoba upoważniona do kontaktów:
Katarzyna Nowak, e-mail: katarzyna.nowak@klimat.gov.pl

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.