Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
4083z ostatnich 7 dni
24364z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Pełnienie funkcji inspektora nadzoru

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Pełnienie funkcji inspektora nadzoru

Data zamieszczenia: 2024-04-22
Dane kontaktowe Zamawiającego: Gmina Żabno
ul. Jagiełły 1
33-240 Żabno
powiat: tarnowski
tel.: /014/ 645-60-12 wew. 32
dzp@zabno.pl
Województwo: małopolskie
Miasto: Żabno
Wadium: ---
Nr telefonu: tel.: /014/ 645-60-1
Termin składania ofert: 2024-04-23 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
,,Pełnienie funkcji inspektora nadzoru w trakcie realizacji zamówienia pn. ,,Rozbudowa drogi gminnej nr 203453K w km 0+000,00 do 0+220,00 (ul. Paderewskiego) w m. Żabno, gm. Żabno"
2.
III. Opis przedmiotu zamówienia:
1. Przedmiot zamówienia obejmuje ,,Pełnienie funkcji inspektora nadzoru w trakcie
realizacji zamówienia pn. ,,Rozbudowa drogi gminnej nr 203453K w km 0+000,00 do
0+220,00 (ul. Paderewskiego) w m. Żabno, gm. Żabno"
2. Inspektor Nadzoru Inwestorskiego wykonuje swoje zadania w specjalności:
a) inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń
b) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych
bez ograniczeń
c) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń
d) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych,
wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń
zgodnie z art. 25, 26 Prawa budowlanego
3. Zgodnie z art. 27 ustawy Prawo budowlane funkcję koordynatora inspektorów nadzoru
pełniła będzie osoba posiadająca uprawnienia w specjalności inżynieryjnej drogowej.
4. W skład nadzorowanych robót wchodzą roboty budowlane szczegółowo opisane w
dokumentacji zamówienia na roboty budowlane, dostępnej pod adresem:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-58a2eecb-d6ed-11ee-
a3b5-e25d731b0da9
6. Do obowiązków Inspektora Nadzoru należeć będzie realizowanie w imieniu i na rzecz
Zamawiającego obowiązków związanych z profesjonalnym i kompleksowym nadzorem oraz
kontrolą zadania inwestycyjnego wymienionego w ust. 1 i obejmuje w szczególności:1) Wykonywanie wszystkich czynności przewidzianych dla Inspektora Nadzoru na mocy
przepisów ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo Budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682
z późn. zm.).
2) Reprezentowanie Zamawiającego na budowie przez sprawowanie kontroli
prawidłowości robót budowlanych pod względem technicznym, zgodności z
dokumentacją techniczną oraz przepisami, normami i zasadami wiedzy technicznej.
3) Nadzór i bieżąca kontrola postępu oraz jakości realizacji zadania oraz
reprezentowanie interesów Zamawiającego podczas realizacji Projektu, między
innymi poprzez bieżącą kontrolę zgodności realizacji inwestycji z dokumentacją
projektową, uzyskanymi pozwoleniami oraz przepisami prawa, obowiązującymi
polskimi i europejskimi normami i zasadami sztuki i wiedzy technicznej.
4) Zapoznanie się z treścią umów łączących Zamawiającego z podmiotami realizującymi
proces budowy, celem właściwego reprezentowania interesów Zamawiającego przy
wykonywaniu tych umów.
5) Zapoznanie się z dokumentacją techniczną i wszelkimi decyzjami administracyjnymi
związanymi z nadzorowaną inwestycją.
6) Sprawdzanie jakości wykonywanych robót, wbudowanych wyrobów budowlanych, a
w szczególności zapobieganie zastosowaniu wyrobów i materiałów budowlanych
wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie.
7) Sprawdzanie i odbiory robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających,
uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji.
8) Rozstrzyganie w porozumieniu z projektantem i kierownikiem robót, wątpliwości
natury technicznej powstałych w toku wykonywania robót - po uzgodnieniu z
Zamawiającym.
9) Sprawdzenie kompletności przedstawionych przez Wykonawcę robót budowlanych
dokumentów i zaświadczeń niezbędnych do przeprowadzenia odbiorów oraz na
żądanie inwestora, kontrolowanie rozliczeń budowy.
10) Udział w odbiorach robót.
11) Egzekwowanie od Wykonawcy robót budowlanych prawidłowego i terminowego
wykonania przedmiotu umowy.
12) Informowanie Zamawiającego o postępach robót budowlanych i wszelkich
okolicznościach, które mogą mieć wpływ na wydłużenie terminu realizacji inwestycji,
konieczności wprowadzenia robót zamiennych lub dodatkowych.
13) Informowanie o zauważonych nieprawidłowościach dotyczących przestrzegania na
budowie przepisów przeciwpożarowych, bezpieczeństwa i higieny pracy itp.
14) Uczestniczenia w naradach koordynacyjnych w terminach zależnych od potrzeb i
postępu robót.
15) Uczestniczenie w kontrolach przeprowadzanych przez Nadzór Budowlany i inne
organy uprawnione do kontroli oraz sprawdzanie realizacji ustaleń i decyzji
podjętych podczas tych kontroli.
16) Traktowania informacji uzyskanych od Zamawiającego jako poufnych.
17) Stałych konsultacji i doradztwa na rzecz Zamawiającego.
18) W przypadku robót, które nie są objęte dokumentacją projektową lub zmian
sugerowanych przez wykonawcę, uzgodnienie z Zamawiającym procedury
postępowania lub informowania o odrzuceniu sugerowanych zmian, przy czym
podmiot pełniący nadzór inwestorski nie jest władny, bez uprzedniej konsultacji z
Zamawiającym, odrzucać, zatwierdzać dodatkowe roboty lub zmiany, które pociągnąza sobą zmiany finansowe zadania oraz zmiany w przedmiocie kontraktu
budowlanego.
19) Ocena i weryfikacja propozycji robót dodatkowych lub zamiennych zgłaszanych przez
Wykonawcę, w tym przygotowanie kosztorysów, przedmiarów i uzyskanie
wymaganych uzgodnień.
20) Wstrzymanie dalszych robót budowlanych w przypadku, gdyby ich kontynuacja
mogła wywołać zagrożenie lub spowodowałaby niedopuszczalną niezgodność z
dokumentacją projektową.
21) Żądanie od kierownika budowy lub kierownika robót, dokonania poprawek bądź
ponownego wykonania wadliwie wykonanych robót.
22) Potwierdzanie faktycznie wykonanych robót i przygotowanie inwestycji do odbioru
końcowego.
23) Udzielenie Zamawiającemu wszelkiej merytorycznej pomocy w trakcie w/w kontroli
oraz w związku z przygotowaniem odpowiedzi na informację pokontrolną, a także na
etapie wdrażania zaleceń pokontrolnych, których zakres dotyczy realizowanych robót
w ramach inwestycji.
24) Inspektor Nadzoru zobowiązany jest również do pełnienia funkcji Inspektora
Nadzoru nad robotami Wykonawcy w okresie gwarancji i rękojmi, udziału w
przeglądach gwarancyjnych i udziału w odbiorze pogwarancyjnym, bez dodatkowego
wynagrodzenia.
25) Liczba pobytów Inspektora Nadzoru na budowie musi zapewnić prawidłowy nadzór
nad przebiegiem robót i wynikać będzie z bieżących potrzeb. W przypadku
udokumentowanej choroby lub innej obiektywnej przeszkody w wykonaniu
obowiązku pobytu na budowie, Inspektor Nadzoru wyznaczy zastępczego Inspektora
Nadzoru, który posiada uprawnienia budowlane właściwie dla nadzorowanych robót
budowlanych. Zastępczy Inspektor Nadzoru powiadomi o zastępstwie Zamawiającego
oraz okaże pisemne upoważnienie od Inspektora Nadzoru. Inspektor Nadzoru ponosi
pełną odpowiedzialność za całość nadzoru, w tym za nadzór sprawowany przez
inspektora zastępczego. Wszelkie wpisy do dziennika budowy dokonane przez
inspektora zastępczego, Inspektor Nadzoru musi potwierdzić własnoręcznym
wpisem.

CPV: 71247000-1, 71520000-9

Dokument nr: RG.271.15.24

Otwarcie ofert: 6. Otwarcie ofert nastąpi w dniu 23.04.2024 r. o godz. 09:30 w siedzibie zamawiającego tj.
w Urzędzie Miejskim w Żabnie, Ul. Wł. Jagiełły 1, 33-240 Żabno

Składanie ofert:
XI. Miejsce oraz termin składania ofert:
1. Oferta składa się z:
a) Formularza ofertowego którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zapytania.
2. Wykonawca składa ofertę w nieprzekraczalnym terminie do dnia 23.04.2024 r. do godz.
09:00
3. Wykonawca składa ofertę:
1) w formie pisemnej, w następujący sposób:
a) w zamkniętej, nieprzezroczystej kopercie w siedzibie Zamawiającego - Urząd
Miejski w Żabnie, Ul. Jagiełły1, 33-240 Żabno - Dziennik Podawczy- osobiście, pocztą
lub kurierem
b) na kopercie należy umieścić nazwę i adres wykonawcy oraz napis:
,,Pełnienie funkcji inspektora nadzoru w trakcie realizacji zamówienia pn.
,,Rozbudowa drogi gminnej nr 203453K w km 0+000,00 do 0+220,00 (ul.
Paderewskiego) w m. Żabno, gm. Żabno"
UWAGA: NIE OTWIERAĆ PRZED DNIEM 23.04.2024 r. godz. 09:30

Miejsce i termin realizacji:
2.VI. Wymagany termin realizacji zamówienia.
1. Rozpoczęcie realizacji zamówienia nastąpi niezwłocznie po podpisaniu umowy z
Wykonawcą i zakończy się w terminie do 135 dni od dnia jej podpisania
2. Nadzór nad realizowanymi robotami odbywał się będzie od momentu podpisania umowy
realizacyjnej z wykonawcą robót budowlanych.

Wymagania:
II.
1.Tryb udzielenia zamówienia:
Postępowanie nie podlega przepisom ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zmianami), zwanych dalej ustawą
Prawo zamówień publicznych.
Zamówienie udzielane zgodnie z Regulaminem udzielania zamówień publicznych o wartości
mniejszej niż 130.000,00 złotych netto, obowiązującym w Gminie Żabno.
5. Wykonawca przed złożeniem oferty zobowiązany jest do zapoznania się z przedmiotową
dokumentacją wymienioną w ust. 4 powyżej, w celu prawidłowego ustalenia ceny oferty.
3. Jednocześnie Zamawiający zastrzega, że w przypadku wydłużenia terminu realizacji
nadzorowanych zadań, Wykonawca zobowiązany będzie do wykonywania czynności w
ramach nadzoru, na warunkach określonych w niniejszym zapytaniu, do czasu faktycznego
zakończenia ich realizacji.
4. Zamawiający informuje, iż w przypadku nie podpisania umowy z wykonawcą
nadzorowanych robót budowlanych lub rozwiązania zawartej umowy z wykonawcą
nadzorowanych robót budowlanych, zastrzega sobie praw do unieważnienia
przedmiotowego postępowania. W takim przypadku Wykonawcy nie będą przysługiwały
żadne roszczenia, gdyż zgodnie z ust. 1, nie rozpoczął on jeszcze realizacji przedmiotu
zamówienia.
5. W przypadku rozwiązania lub odstąpienia od umowy z Wykonawcą nadzorowanych robót,
umowa zawarta na nadzór zostanie rozwiązana.
VII. Kryteria stosowane przy wyborze najkorzystniejszej oferty:
1. Za ofertę najkorzystniejszą zostanie uznana oferta zawierająca najniższą cenę:
a) cena (cena brutto) - waga 100 % - 100 punktów
2. Sposób dokonywania oceny:
a) Sposób oceny ofert kryterium ,,Cena":
Pc = (Cbn /Cb) x 100 punktów
Gdzie:
Pc - liczba punktów
Cbn - najniższa ze wszystkich ofert cena ofertowa brutto;
Cb - proponowana w danej ofercie cena ofertowa brutto.
Obliczenia dokonywane będą z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
3.
4.
5.
Punktacja przyznawana ofertom w poszczególnych kryteriach będzie liczona z dokładnością
do dwóch miejsc po przecinku. Najwyższa liczba punktów wyznaczy najkorzystniejszą
ofertę.
Zamawiający udzieli zamówienia Wykonawcy, którego oferta odpowiadać będzie wszystkim
wymaganiom przedstawionym w zapytaniu ofertowym i zostanie oceniona jako
najkorzystniejsza w oparciu o podane kryterium wyboru.
Jeżeli nie będzie można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że dwie
lub więcej ofert przedstawiają taką samą cenę, Zamawiający wezwie wykonawców, którzy
złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez Zamawiającego, ofert
dodatkowych.
VIII.Warunki udziału w postępowaniu.
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:
1) spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące:
a) Zdolności technicznej i zawodowej.Ocena spełnienia warunku nastąpi na podstawie oświadczenia złożonego przez
Wykonawcę w Formularzu ofertowym.
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnił warunek jeżeli wykaże, że dysponuje
(wykaz osób w Formularzu ofertowym) osobami zdolnymi do realizacji zamówienia
tj.:
o Inspektorem Koordynatorem - Kierownik Zespołu Inspektorów Nadzoru
Inwestorskiego (1 osoba), posiadającym:
? uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności
inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń lub uprawnienia równoważne do
powyższych, najmniej wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów prawa
? wpis na listę członków właściwej Izby Samorządu Zawodowego,
o Inspektorem nadzoru inwestorskiego (1 osoba), posiadającym
? uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez
ograniczeń lub uprawnienia równoważne do powyższych, najmniej wydane
na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa
? wpis na listę członków właściwej Izby Samorządu Zawodowego,
o Inspektorem nadzoru inwestorskiego (1 osoba), posiadającym
? uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i
elektroenergetycznych bez ograniczeń lub uprawnienia równoważne do
powyższych, najmniej wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów prawa
? wpis na listę członków właściwej Izby Samorządu Zawodowego,
o Inspektorem nadzoru inwestorskiego (1 osoba), posiadającym
? uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
bez ograniczeń lub uprawnienia równoważne do powyższych, najmniej
wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa
? wpis na listę członków właściwej Izby Samorządu Zawodowego,
w rozumieniu ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz.
2351 z późn. zm.), lub odpowiadające im równoważne uprawnienia budowlane, które
zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa
Zamawiający dopuszcza posiadanie uprawnień w różnych specjalnościach przez tę
samą osobę. Zamawiający uzna warunek za spełniony, gdy Wykonawca wykaże, że
dysponuje, co najmniej jedną osobą posiadającą uprawnienia w różnych
specjalnościach.
Zamawiający określając wymogi dla osób w zakresie posiadanych uprawnień
budowlanych, dopuszcza, odpowiadające im kwalifikacje zawodowe uprawniające do
kierowania robotami budowlanymi w danej specjalności nabyte w państwach
członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz w państwach
Europejskiego Obszaru Gospodarczego, stosownie do przepisu art.12a ustawy Prawo
budowlane oraz przepisów ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawaniakwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U.
z 2021 poz. 1646).
Zamawiający, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, przed
podpisaniem umowy dostarczy Zamawiającemu:
? uprawnienia osób wymienionych w wykazie osób (Formularz ofertowy) do
wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie w specjalnościach o których
mowa powyżej
? wpis na listę właściwej Izby Samorządu Zawodowego w/w osoby.
Nie doręczenie Zamawiającemu przedmiotowych dokumentów, lub doręczenie
dokumentów z których nie będzie wynikać posiadanie uprawnień, stanowić będzie
podstawę do odstąpienia od podpisania umowy z winy Wykonawcy.
b) Uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub
zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów.
Ocena spełnienia warunku nastąpi na podstawie oświadczenia złożonego przez
Wykonawcę w Formularzu ofertowym.
c) Sytuacji ekonomicznej i finansowej
Ocena spełnienia warunku nastąpi na podstawie oświadczenia złożonego przez
Wykonawcę w Formularzu ofertowym.
2) nie podlegają wykluczeniu z postępowania:
a) na podstawie przesłanek, określonych w art. 108 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
b) na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 roku o szczególnych
rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz
służących ochronie bezpieczeństwa narodowego
Wykonawca w celu wykazania, że nie podlega wykluczeniu z postępowania, złoży stosowne
oświadczenie w Formularzu ofertowym.
2.
3.
4.
Zamawiający odrzuci ofertę Wykonawcy, która będzie niezgodna z treścią zapytania
ofertowego.
Zamawiający zastrzega sobie możliwość unieważnienia postępowania na każdym jego
etapie, jeżeli stwierdzone zostaną błędy lub okoliczności, mające wpływ na prawidłowość
postępowania lub realizację przedmiotu zamówienia.
Zamawiający zastrzega sobie prawo do negocjacji warunków realizacji zamówienia z
kilkoma lub jednym wykonawcą, który/którzy złożył/złożyli najtańszą/najkorzystniejsze
ofertę/oferty i spełnia/spełniają warunki udziału w postępowaniu i nie podlega
wykluczeniu
IX. Opis sposobu obliczenia ceny
1. Wykonawca zadeklaruje w Formularzu ofertowym łączną ryczałtową cenę brutto,
za wykonanie zamówienia, wyliczoną, w oparciu o wszystkie dokumenty opisujące
Przedmiot zamówienia, określone w rozdziale III niniejszego zapytania ofertowego, z
rozbiciem na poszczególne zadania.2.
3.
4.
5.
6.
X.
1.
2.
3.
Cena oferty musi być wyrażona w złotych polskich, z dokładnością do dwóch miejsc
po przecinku (zasada zaokrąglenia - poniżej 5 należy końcówkę pominąć, powyżej i równe
5 należy zaokrąglić w górę).
Jeżeli oferta będzie zawierała cenę wyrażoną jako wielkości matematyczne znajdujące się
na trzecim i kolejnym miejscu po przecinku, zostanie odrzucona.
Przyjmuje się, że Wykonawca upewnił się co do prawidłowości i kompletności oferty oraz
cen które powinny pokryć wszystkie jego zobowiązania finansowe i koszty konieczne
do należytego wykonania całości przedmiotu zamówienia oraz usunięcia ewentualnych
usterek w okresie gwarancyjnym i rękojmi. Żadne nie doszacowanie, pominięcie, brak
rozpoznania nie może być podstawą do żądania podwyższenia cen ofertowych określonych
w ofercie.
Wykonawca zobowiązany jest zastosować stawkę VAT zgodnie z obowiązującymi
przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wykonawcy ponoszą wszelkie koszty związane z przygotowaniem i złożeniem oferty.
Płatność.
Rozliczenie za wykonany przedmiot zapytania ofertowego nastąpi na podstawie faktury
wystawionej po wykonaniu i odbiorze wszystkich nadzorowanych robót
Wynagrodzenie płatne będzie przelewem na rachunek bankowy Wykonawcy wskazany
w fakturze Wykonawcy, w terminie do 30 dni od daty otrzymania przez Zamawiającego
poprawnie wystawionej faktury.
Faktura wystawiona przez Wykonawcę musi zawierać następujące dane:
Nabywca: Gmina Żabno, ul. Władysława Jagiełły 1, 33-240 Żabno NIP 9930370109, REGON
851661174,
Odbiorca: Urząd Miejski w Żabnie ul. Władysława Jagiełły 1, 33-240 Żabno.
4. Oferty złożone po terminie nie będą rozpatrywane.
5. W toku badania i oceny ofert Zamawiający może żądać od oferentów wyjaśnień dotyczących
treści złożonych ofert.
XII. Warunki umowy:
1. Warunki umowy określają projektowane postanowienia umowne, stanowiące załącznik nr
2 do niniejszego Zapytania.
XIII. Informacje o formalnościach:
1. Zamawiający udzieli zamówienia Wykonawcy, który spełnia warunki udziału w
postępowaniu oraz nie podlega wykluczeniu z postępowania, a także którego oferta została
wybrana jako najkorzystniejsza.
2. Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty, Zamawiający zawiadomi drogą
elektroniczną wszystkich Wykonawców, którzy złożyli oferty w przedmiotowym
postępowaniu, o jego wynikach.
3. W niniejszym postępowaniu nie przysługują Wykonawcom środki ochrony prawnej
określone w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych.
4. Zamawiający zastrzega sobie zmianę treści Zapytania ofertowego.

Kontakt:
V.Osobą do kontaktu w zakresie niniejszego zamówienia, jest:
1.w sprawach dotyczących przedmiotu zamówienia:
- Marcin Radziszewski, Urząd Miejski w Żabnie, ul. Jagiełły 1, 33-240 Żabno, w godz. 730 -
1300, tel. +48/14 645 60 12, e-mail: dzp@zabno.pl
w sprawach proceduralnych:
- Tomasz Gdowski Urząd Miejski w Żabnie, ul. Jagiełły 1, 33-240 Żabno, w godz. 730 - 1300,
tel. +48/14 645 60 12, e-mail: dzp@zabno.pl
- Arkadiusz Mosio Urząd Miejski w Żabnie, ul. Jagiełły 1, 33-240 Żabno, w godz. 730 - 1300,
tel. +48/14 645 60 12, e-mail: dzp@zabno.pl

Przetargi z podobnych kategorii

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.